در گفتگوی مجازی مهر مطرح شد؛
نكاتی كه باید هنگام هیچهایك به آن توجه كرد
به گزارش لذت سفر یك فعال گردشگری درباره نكاتی كه باید هنگام هیچهایك در سفرها رعایت كرد توضیحاتی داد و اظهار داشت: باید بتوانیم به شكلی در سفرهای خود رفتار نماییم كه راه چنین تجربه ای را برای بقیه مسافران نبندیم.
به گزارش لذت سفر به نقل از مهر، محمد غنجال یكی از فعالان حوزه گردشگریست كه سفرهای بسیاری را به صورت هیچهایك انجام داده است وی در گفتگویی كه به صورت مجازی با خبرنگار مهر داشت، درباره این نوع از گردشگری تجربه گرا و مزایا و معایب آن اظهار داشت: هیچهایك سفر كردن در واقع یك نوع سفر سبك سفر نیست. سبك سفر یعنی كوله گردی ولی هیچهایك یك سبك از حمل و نقل توسط مسافر است. فردی كه كوله گردی می كند، ترجیح می دهد كه از هواپیما استفاده نماید و به یك مقصد برود یا اینكه با بهره گیری از فن هیچهایك سوار بر خودرو های مختلف شده و به مقصد برسد.
وی اظهار داشت: معمولاً آقایان آسایش بیشتری برای انجام هیچهایك دارند خانم ها نیز اگر با این نوع از هیچهایك و فنون آن آشنا باشند می توانند از تجربه متفاوت این نوع سفرها نیز استفاده كنند. ما در هیچهایك بواسطه خودرو های گذری به مقصدی می رسیم این خودرو می تواند تاكسی باشد و یا تریلی و یا هر خودروی دیگری. در این هنگام نسبت به سفر عادی با خودروی شخصی و یا حمل و نقل عمومی مشكلات خاص تری هم دارد.
رایگان سواری با جبران محبت
وی اضافه كرد: یكی از دلایلی كه موجب می شود تا مسافر این مشكلات را متحمل شود صرفه اقتصادیست كه برای مسافر به همراه دارد در واقع زمانی كه از راننده ای می خواهید تا شما را به مقصد برساند با او همراه می شوید تا قسمتی از مسیر را تنها طی نكند. معمولاً مسافران مسیرهای تكراری از اینكه هم صحبتی داشته باشند خوشحال می شوند بنا بر این معمولاً هزینه ای نیز نمی گیرند. برخی افراد از این نوع جابه جایی بعنوان رایگان سواری یاد می كنند و برخی هم آنرا رد می كنند.
غنجال درباره اینكه هزینه حمل و نقل گردشگران قسمتی از سود حاصل از سفر مسافران است كه به جامعه محلی و یا مشاغل در رابطه با گردشگری تعلق می گیرد با این سبك حمل و نقل در واقع این هزینه از آن جوامع گرفته می شود، توضیح داد: فكر نمی كنم هزینه ای مثل ۴۰ هزار تومان تفاوتی برای یك جامعه محلی و یا منطقه گردشگری داشته باشد ضمن اینكه مگر چند نفر در سال هیچهایك می كنند از طرفی ما مسیری را طی می نماییم كه معمولاً مسیر هر روزه راننده هاست و آنها قرار نیست حتما ما را از اول تا آخر مسیر همراهی كنند و یا از مسیر خودشان خارج شده و ما را به مقصد برسانند. همین طور سوار خودروهایی می شویم كه شغل آنها جابه جایی مسافر نیست كه اگر ما را سوار نكنند بتوانند فرد دیگری سوار كرده و از این راه درآمد داشته باشد.
وی در ادامه بیان كرد: این نوع جا به جایی در سفرها می تواند تجربه های خاص و مهیجی نیز برای گردشگران به همراه داشته باشد. سفر با خودرو های خاص مانند تریلی برای هر كسی پیش نمی آید. از سویی رانندگان جاده ها معمولاً افراد زحمت كشی هستند كه در طول مسیر تجربه های متفاوتی و یا مناطق گردشگری بكری را می شناسند كه رانندگان گذری كمتری آنها را دیده اند و یا ممكنست گردشگران هیچ گاه چنین جاذبه هایی را در هیچ كتابی و یا نقشه ای پیدا نكرده باشند. آنها همین طور دوستان بسیار خوبی برای مسافران می شوند. معمولاً این دوستی ها تنها به یك هم مسیری كوتاه منجر نمی گردد بلكه افراد بعد از آن هم با یكدیگر همچنان ارتباط دارند.
راه را برای دیگران نبندیم
غنجال بیان كرد: گاهی مسیری را می خواهیم برویم كه هیچ وسیله حمل و نقلی برای درنوردیدن آن وجود ندارد. بدین سبب مجبور به هیچهایك می شویم. نكته ای كه باید مد نظر داشت این است كه باید بتوانیم اعتماد راننده را به دست بیاوریم زمانی كه می خواهیم سوار خودرو شویم باید ارتباط چشمی با راننده برقرار نماییم و آنها بتوانند صورت ما را تشخیص بدهند در همان نگاه های اولیه افراد می توانند تا حدی به یكدیگر اعتماد كنند. بعد از سوار شدن نیز با آغاز بحث و گفتگوی دوستانه این اعتماد تا حدودی جذب می شود. از طرفی مسافر نیز باید بتواند در همان نگاه و كلام های اول به راننده اعتماد كند ضمن اینكه می بایست مسیری كه طی می شود را خوب بشناسد و اگر دید راننده و یا خودرو مناسب سفر او نیست باید بتواند محترمانه از ادامه مسیر خودداری كند اما در نظر بگیرد كه حتما در جایی از خیابان و یا جاده پیاده شود كه افراد دیگری نیز حضور داشته باشند مانند ایستگاههای پلیس و یا رستوران ها.
این راهنمای گردشگری بیان كرد: نكته دیگر برای تجربه چنین سفرهایی این است كه حتما افراد هنگام پیاده شدن به صورت موقت وسایل خودشان را از خودرو خارج كنند ممكنست راننده را پیدا نكنند و وسایل در خودرو جا بماند و یا هر اتفاق دیگری رخ دهد. بهتر است كه آدرسی و یا شماره ای از راننده داشته باشید. در طول مسیر باید بتوانید با راننده هم كلام شوید. در این میان می توانید قسمتی از خوراكی های خودرا با او قسمت كنید تا به صورتی محبت او را هم جبران كرده باشید و یا اینكه ممكنست او را به یك ناهار در رستوران و یا قهوه میهمان كنید. حتما در كوله خود شارژ فندكی به همراه داشته باشید. باید بتوانید به شكلی درست رفتار كنید كه آن راننده هر زمان هیچهایكری را دید او را سوار كند نه اینكه از این همراهی با یك مسافر بین راهی برای همیشه پشیمان شود. اگر در این راه درخواست هزینه ای از طرف مسافر كرد نیز مشكلی برای پرداخت آن وجود نخواهد داشت چون حق اوست كه بابت این همراهی هزینه ای بگیرد.
گرفتاری هیچهایكر در عراق
در زمانی كه گفتگوی آنلاین با محمد غنجال انجام می گرفت؛ حامد خسروی یكی از مسافرانی كه در داخل كشور هیچهایك انجام داده بود، نیز خاطره خودرا از هیچهایك در خارج از كشور بیان كرد و اظهار داشت: پس از آن كه در ایران هیچهایك انجام داده بود، تصمیم گرفتم اربعین به اربیل عراق رفته و خودرا به كربلا برسانم. بعد از بازگشت مجبور شدم مسیری را پیاده بروم چون جاده به صورتی بود كه هیچ راننده ای امكان توقف نداشت. پس از طی چند كیلومتر به ایستگاه پلیس رسیدم و مطمئن بودم كه سرعت خودرو ها كمتر خواهد شد اما نیروهای نظامی عراق من را كه نیمه شب به آنجا و پیاده رسیده بودم مورد بازجویی قرار داد و من كه فكر می كردم یكی دو روز درگیر خواهم بود را ۱۹ روز در بازداشت نگه داشتند بدون اینكه بگویند به چه دلیل من را بازداشت كرده اند. آنها در واقع به من شك كرده بودند و زمانی كه مطمئن شدند من فقط یك مسافر هستم آزادم كردند. در این مدت نیز خانواده ام پیگیری های لازم را انجام داده بودند ولی از من خبری نداشتند.
منبع: لذت سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب