مدرس گردشگری پاسخ می دهد:

راهنمایان گردشگری چه نقشی در كاهش مخاطرات سفر در پساكرونا دارند؟

راهنمایان گردشگری چه نقشی در كاهش مخاطرات سفر در پساكرونا دارند؟

به گزارش لذت سفر مدرس و پژوهشگر گردشگری اظهار داشت: راهنمایان گردشگری با رعایت و مدیریت شیوه نامه های بهداشتی و اطمینان قسمتی از ایمنی و امنیت سفر، نقش مهم و محوری در آرامش روانی گردشگران و کاهش ترس و ریسک گردشگرپذیری در جوامع محلی در پساکرونا خواهند داشت.



به گزارش روز پنجشنبه گروه فرهنگی ایرنا، پساکرونا دوره ای از تاریخ زندگی بشر است که به اعتقاد بسیاری کارشناسان، پس از عبور از همه گیری نه سبک زندگی مانند قبل از سال ۲۰۱۹ خواهد بود و نه روابط اجتماعی و اقتصادی شباهتی به آن دوران خواهد داشت؛ دوره ای حدودا مبهم، پرریسک و شاید پرماجرا. در هر صورت همه افراد جامعه برای هجرتی ناشناخته از دورانی که استرسی برای دیدار و میهمانی و مسافرت وجود نداشت به عصری که حتی دیدار با خانواده، میهمانی و سفرهایی که قبلا بسادگی انجام می شد با قواعد و ضوابط خاص و اساسا الزام آور باید آموزش ببینند و آماده شوند.

در این میان برمبنای محدودیت های دوران کرونا، آنچه بیش از همه شئونات زندگی انسان ها گرفتار محدودیت و تحول شد صنعت گردشگری بود که علاوه بر لطمه های اقتصادی شدید آثار و تحولات بنیادین را برای این صنعت همراه داشت؛ حالا همه مردم و مشتاقان سفر برای شروع سفر بدون دغدغه ثانیه شماری می کنند. اما ابهامات و مخاطرات آن در طول زنجیره سفر از سیاست گذران، فعالان، مدیران و برنامه ریزان گرفته تا مردم در جوامع محلی و گردشگران مشهود است که هر کدام به نوبه خود برای رفع آن ماموریت و وظایف خاص خودرا خواهند داشت.

یکی از عناصر موثر در صنعت گردشگری راهنمایان سفر هستند که در دوران کرونا بیشترین لطمه را به لحاظ اقتصادی و اجتماعی متحمل شده اند، اما هنوز هم بعنوان با اهمیت ترین حلقه این زنجیره باارزش می توانند ریسک ها و مخاطرات سفر در پساکرونا را به حداقل برسانند و بار دیگر در تقویت پیوند رابطه دو طرفه توریست و زنجیره گردشگری خصوصاً جامعه محلی در مقصد نقش کلیدی ایفا کنند؛ راهنمایانی که در پساکرونا علاوه بر مدیریت گروه گردشگران، رسالت و ماموریت ویژه ای برای اطمینان بخشی و اعتمادزایی میان گردشگران و سایر اجزاء و ارکان این صنعت جهانی خواهند داشت.

مهنا نیک بین عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد می باشد «تغییر رفتارها و روابط میان فردی و اجتماعی دوران کرونا تا مدت ها پس از اختتام همه گیری هم ادامه خواهد داشت، حتی تاثیرات این تغییرات به پساکرونا منتقل می شود و تا مدت ها کاملا مشهود خواهد بود و جوامع محلی کوچک ممکنست تا مدتی از ورود گردشگران بخصوص از مبداهای پرخطر، احساس ترس داشته باشند؛ در این میان راهنمایان گردشگری نقشی مهم و محوری خواهند داشت؛ آنها با رعایت و مدیریت شیوه نامه های بهداشتی و اطمینان قسمتی از مقصد به توریست می توانند آرامش روانی توریست را در طول سفر رقم بزنند.»

وی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به نقش و جایگاه راهنمایان گردشگری در پساکرونا تصریح کرد: برای مدیریت دقیق دستورالعمل های کرونا که نیاز ضروری برای شروع سفر در دوران عبور از همه گیری است، راهنمایان گردشگری علاوه بر تمام تخصص ها و دانش هایی که برای حرفه خود آموخته اند، باید از حالا تمام اصول و قواعد استانداردهای مقابله با کرونا را برای همه اجزای گردشگری فرا بگیرند تا در سفرهای پساکرونا یکی از مراجع اصلی مدیریت و کنترل این ضوابط باشند، وجود چنین راهنمایانی به همراه مسافران، اطمینان بخش و تسهیل کننده برای مسافران و مردم در مقصد سفر خواهد بود.



تفاوت های همه گیری کرونا و سارس

نیک بین با اشاره به گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) گفت: در حدود ۱.۴ میلیارد توریست در سال ۲۰۱۹ در کل دنیا جابه جا شدند که حدود ۱.۷ تریلیون دلار درآمد به وجود آورده است؛ این درآمد از محل گردشگری برای بسیاری کشورها جزء صنایع اول آنها بوده و الان در بحران کرونا همین کشورها که به صنعت گردشگری وابستگی زیادی داشتند، بیشتر لطمه دیده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد با اعلان اینکه گردشگری در سال ۲۰۱۹ با رشد ۳.۵ درصدی حدود ۳۳۰ میلیون شغل در کل دنیا ایجاد کرده، اضافه کرد: این درحالی است که رشد کل اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۹، معادل ۲.۵ درصد بوده است. این رشد بالا همراه با سایر جذابیت های اقتصادی و اجتماعی سبب شده ورود به این صنعت برای بسیاری جوامع و دولت‏ ها جذاب باشد.

صنعت گردشگری ایران از ۲۰۱۶ با خروج آمریکا از برجام گرفتار بحران شد و تشدید تحریم های اقتصادی و همه گیری کرونا بر حیات صنعت گردشگری و ورود توریست به ایران تاثیر قابل توجهی داشت. وی ادامه داد: صنعت گردشگری در جهان رشد شتابان و فزاینده ای را در پیش گرفته بود که ناگهان اواخر سال ۲۰۱۹ با همه گیری کرونا مواجه شد؛ این اتفاق قبلاً هم با شیوع بیماری سارس در جنوب شرقی آسیا در سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاده بود که خوشبختانه در ژوئیه (تیر، مرداد) همان سال مهار شد؛ طبق آمار ارائه شده حدود هفتصد نفر در کل دنیا بر اثر این بیماری فوت کردند. آن زمان بسیاری از کشورها آلوده نشدند و فقط حدود ۲۹ کشور به این بیماری آلوده و درگیر شدند و از طرفی، پروازها، هتل ها و بقیه بخش های صنعت گردشگری یا حتی بسیاری از کسب وکارهای دیگر تعطیل نشد و شیوع آن به شکلی نبود که پروازها لغو شده، هتل ها کاهش ورودی داشته باشند یا حتی تعطیل شوند.

اتفاق سال ۲۰۰۳ ضررهایی بود که ناشی از افت تقاضا بود و کشورهایی که درگیر این بیماری بودند تعدادشان محدود بود و بیشتر در قسمت جنوب شرقی آسیا متمرکز بودند که در مجموع حدود پنجاه میلیارد دلار ضرر داشت. افت تقاضا موجب شد تنها در آن سال با کاهش ورودی توریست مواجه شوند، اما حالا با گذشت یکسال از بروز بیماری کووید۱۹ و دامنه‏ دار بودن نتایج آن برای بسیاری کشورهای درگیر در نقاط مختلف و با وجود کشف و معرفی واکسن این بیماری، فعلا نمی توان درباب اختتام دوران همه گیری و اتفاقات دوران بعد از کرونا به روشنی اظهار نظر کرد.

زنان شاغل در صنعت گردشگری بیشتر در معرض بیکاری هستند

نیک بین با اعلان اینکه طبق گزارش‏ های جهانی تا سال ۲۰۲۴ اوضاع صنایع و اقتصاد در جهان عادی نخواهد شد، اظهار داشت: کرونا برای صنعت گردشگری بعنوان سومین صنعت دنیا از لحاظ صادرات در سال ۲۰۱۹ موجی از بیکاری و در ریسک قرار گرفتن بیش از ۱۰۰ میلیون شغل را همراه داشت. در این میان زنان که ۵۴ درصد از کل شاغلان این صنعت را در جهان می سازند در خطر ریسک بیشتری قرار دارند؛ گردشگری بعنوان یک صنعت زنجیره ای متشکل از حمل و نقل، اقامت، پذیرایی و رستوران، جاذبه ها و خرید، بیشترین لطمه را از همه گیری دیده و کاهش درآمد صادراتی این صنعت می تواند تولید ناخالص داخلی جهانی را ۱.۵ تا ۲.۸ درصد کم کند.

مدرس حوزه گردشگری با اعلان اینکه صنعت گردشگری ایران از ۲۰۱۶ با خروج آمریکا از برجام گرفتار بحران شد، گفت: از طرفی تشدید تحریم های اقتصادی بر حیات صنعت گردشگری و ورود توریست به ایران تاثیر قابل توجهی داشت و الان با گذشت یکسال از همه گیری کرونا به رغم اینکه فعالیت محدود رستوران ها و مراکز اقامتی در بعضی شهرها شروع شده و پروازها با رعایت شیوه نامه ها و آزمایش های پزشکی قابل انجام است، عملا جاذبه های گردشگری همچنان تعطیل و با رشد کُند و منفی این صنعت در حوزه داخلی و ورودی به ایران، مواجه می باشد.



پیش فروش ها و تخفیف ها موجب رونق بخشی سفر در پساکرونا

نیک بین با اشاره به برخی مشکلات زیربنایی صنعت گردشگری ایران و برخی مسائل قبل از کرونا، اظهار داشت: کمبود و ضعف زیرساخت ‏ها و روساخت ‏های مورد نیاز این صنعت و عدم انسجام در برنامه‏ ها و اسناد بالادستی توسعه به دوران قبل از بروز همه گیری کرونا مربوط است و رونق مجدد و توسعه گردشگری ایران در پساکرونا را از دو جنبه می توان تحلیل کرد؛ در نگاه مثبت اینکه دوره کرونا می تواند یک دوره تنفس برای بازنگری و ترمیم صنعت گردشگری و اصلاح و رفع نقصها آن توسط برنامه ریزان و دولتمردان و خط مشی گذاران باشد تا با اختتام همه گیری با توانی مضاعف و پرقدرت به فعالیت در این صنعت در حوزه داخل و جذب توریست خارجی بپردازیم.

گردشگری بعنوان یک صنعت یا یک محصول در برخورد با بحران ها از بین نمی رود، تغییر جهت می دهد، شاید برای برخی از صنایع این اتفاق بیافتد. صنعت گردشگری ممکنست جهت هایی پیدا کند، اما به صورت کامل متوقف نمی گردد. مدرس حوزه گردشگری به ابعاد و تاثیرات منفی دوران کرونا اشاره نمود و اضافه کرد: کووید۱۹ خیلی از ظرفیت های موجود شامل کسب وکارهای خرد و متوسط را که توان مقابله با خسارت های مالی دوران همه گیری نداشت یا تضعیف کرد یا از بین برد که بازیابی آن در پساکرونا با مشکل و هزینه های فراوان مواجه می شود؛ پس توجه به ظرفیت های قبل از کرونا و تقویت آن همین طور اصلاح موانع برای شتاب بخشی، می تواند در پیشبرد اهداف توسعه گردشگری ایران در دوران پساکرونا اثربخش باشد.

عضو هیات علمی گروه گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه های پیشنهادی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) برای احیا و پشتیبانی از صنعت توریسم، اظهار داشت: لغو ویزا میان کشور­ها در پساکرونا همچون این پیشنهادات است که گردشگری را تسهیل و بعد از این رکود کم سابقه وارد رونق می کند؛ از طرفی پیش فروش ها و تخفیفات خدمات گردشگری مانند خرید بلیت هواپیما و قطار و غیره در این زمان و استفاده از تخفیف تا ۲۰درصد در سفرهای بعدی، همراه با تخفیف ها یا خدمات خاص، می­ تواند در رونق بخشی گردشگری در پساکرونا بسیار موثر باشد؛ هم اکنون که مردم مجبور به در خانه ماندن هستند، این تقاضای انباشته شده و برنامه های تشویقی و انگیزشی، علاوه بر تقویت صبوری، برای مردم، امید به سفر امن و ایمن در آینده را به وجود می آورد.

گردشگری از بین نمی رود، تغییر جهت می دهد

نیک بین اظهار داشت: گردشگری بعنوان مثال یک صنعت یا یک محصول در برخورد با بحران ها از بین نمی رود، بلکه تغییر جهت می دهد، شاید برای برخی از محصولات و صنایع این اتفاق بیافتد؛ ولی صنعت گردشگری ممکنست جهت هایی پیدا کند، مثلاً فناوری، امنیت و بهداشت در آن پررنگ تر شود و برمبنای سلیقه متقاضی، انتخاب زمان و مکان آن تغییر کند. در هیچ تحلیلی برای پساکرونا توقف در صنعت گردشگری پیش بینی نشده است، بطور کلی گردشگری را نمی توان به کامل متوقف کرد.

تا قبل از کرونا اعتقاد بر این بود که ابزار و پیشرفت های فناوری نمی تواند جایگزین نیروی کار شاغل در صنعت گردشگری شود، برای اینکه در این صنعت روابط فردی مهمست و یک ربات در هتل نمی­ تواند آن لبخندی را که نیروی انسانی برای میهمان­ دارد، داشته باشد؛ اما ممکنست پس از این بواسطه شیوه نامه هایی که برای اقامتگاه ها و رستوران های پذیرایی تدوین و ابلاغ می شود با تاکید بر عدم ارتباط چهره به چهره گردشگری و مهماندار، ربات ها و تکنولوژی های جدید کمک نماید تماس توریست با پذیرشگر و بخش های مختلف به صورت غیرمستقیم صورت گیرد.



صنعت گردشگری خودرا با شرایط پساکرونا تطبیق می دهد

نیک بین گفت: در پساکرونا تماس چهره به چهره با سرویس دهندگان و کارکنان اماکن اقامتی به حداقل ممکن می رسد و بیشتر فناوری جایگزین می شود؛ به هر حال، چنین جهش­ هایی ممکنست اتفاق بیافتد. این صنعت و رشد مثبت آن و کسب وکارهایی که فعال می باشند متوقف نخواهند شد، بلکه صاحبان مشاغل باید خودرا با شرایط جدید در پساکرونا تطبیق بدهند.

دولت ها باید این اطمینان را به مسافران داخلی و خارجی و هچمنین جوامع محلی بدهند که از زمان شروع سفر و بدو ورود توریست پروتکل های بهداشتی از بخش حمل و نقل تا اقامتگاه که خیلی لطمه زاتر هستند رعایت می­ شود وکنترل­ ها دقیق و محکم اجرا می شودوی نوآوری، خلاقیت و پایداری را از تاکیدات سازمان جهانی گردشگری برای بازآفرینی در صنعت گردشگری در پساکرونا عنوان نمود و اظهار داشت: احیای صنعت گردشگری در پساکرونا از حالا برمبنای توسعه پایدار - توسعه ­ای که نیازهای ذی ­نفعان را به صورت مستقل و برابر در نظر می گیرد- باید مورد توجه قرار گرفته و در این پروسه اگر نیازی به نیازهای دیگر ترجیح داده شود، موجب می­ شود توسعه، متوازن، برابر و عدالت محور نباشد.

پژوهشگر حوزه گردشگری بر ضرورت تامین و تضمین ایمنی و امنیت بعنوان مفاهیم اساسی توسعه پایدار گردشگری در دوران کرونا و پساکرونا اصرار کرد و اضافه کرد: ایمنی به لحاظ سلامت عمومی به صورت دوجانبه برای گردشگران و جامعه میزبان باید فراهم شود؛ دولت ها باید این اطمینان را به مسافران داخلی و خارجی و هچمنین جوامع محلی بدهند که از زمان شروع سفر و بدو ورود گردشگر، پروتکل های بهداشتی از بخش حمل و نقل تا اقامتگاه که خیلی لطمه زاتر هستند رعایت می­ شود و کنترل­ ها دقیق و محکم اجرا می شود، از طرفی دستورالعمل­ ها هم باید از ضمانت اجرائی و نظارت بالایی برخوردار باشند.

مدرس حوزه گردشگری با اشاره به فرهنگ پاکیزگی، نظافت و بهداشت بعنوان اصول اخلاقی و آموزه های فرهنگی و دینی مردم ایران، اشاره کرد: باید به توریستهای خارجی که به ایران سفر می کنند اطمینان داده شود که از زمان ورود به کشور با پروتکل ها و استانداردهایی بهداشتی در تراز جهانی روبه رو می شوند و تا اختتام اقامت و مسافر و خانواده آنها این ضوابط تامین و تضمین شده است؛ وقتی این اطمینان خاطر به توریست داده شود و او اعتماد کند که به کشوری (ایران) بعنوان مقصدی با درجه بالای از امنیت بهداشتی سفر کرده که می تواند سلامت گردشگران را در طول اقامت تضمین کند، یک مزیت رقابتی موثر برای نرمال سازی سفر به ایران، ایجاد می شود.



عدم مدیریت انباشت تقاضای سفر، چالش صنعت گردشگری در پساکرونا

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اعلان اینکه کاهش گردشگری داخلی به سبب عدم اطمینان و ترس از شیوع ویروس کرونا و به صورت ذهنی و کاملاً هم قابل توجیه است، اضافه کرد: کسب و کارهای گردشگری باید به سرعت پروسه اطمینان بخشی را برای سفرهای داخلی شروع کنند، دولت باید بوسیله رسانه ها و تبلیغات اعتمادزا به متقاضیان بالقوه سفر، حس امنیت بهداشتی را انتقال دهد تا روند سفرهای کنترل شده و ایمن داخلی شروع شود، چون بیش از این نمی­ توان نیازهای انباشته برای سفر را متوقف کرد و شاهد ورشکستگی صنعت گردشگری بود؛ اگر این روند فزاینده انباشت تقاضا مدیریت نشود در پساکرونا باتوجه به ظرفیت ها و زیرساخت های گردشگری، می تواند به تهدید و چالش صنعت گردشگری هم تبدیل گردد.

نیک بین اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا و کاهش حجم سفر می تواند فرصت مناسبی باشد تا ضعف های زیرساختی و روساختی صنعت گردشگری بازنگری و برطرف شود، مهارت ها و دانش نیروی شاغل در بخش گردشگری تقویت و ارتقا داده شود؛ آشنایی با دستورالعمل های بهداشتی، برقراری روابط موثر با گردشگر، معیارگذاری های جدید در رعایت فاصله با گردشگران که هم شیوه نامه ها رعایت شود و هم فضای صمیمی ایجاد شود -نه خیلی دور، نه خیلی نزدیک - باید از حالا تمرین و آموزش داده شود.

در حال حاضر در همین سفرهایی که انجام می شود نمی توان و نباید معیارهای و دستورالعمل های بین المللی بهداشتی را کنار گذاشت، فاصله حرفه ای با توریست باید تا زمانی که اوضاع عادی نشده حفظ و کاملا برمبنای شیوه نامه های بهداشتی رفتار شود.

شاید جوامع محلی تا مدت ها در پساکرونا نسبت به ورود توریست استرس داشته باشند

نیک بین با اعلان اینکه تغییر رفتارها و روابط میان فردی و اجتماعی دوران کرونا تا مدت ها پس از اختتام همه گیری، اظهار داشت: حتی تاثیرات این تغییرات به پساکرونا منتقل می شود و تا مدت ها کاملا مشهود خواهد بود؛ جوامع محلی کوچک ممکنست تا مدتی از ورود گردشگران بخصوص از مبداهای پرخطر، احساس ترس و ریسک داشته باشند؛ پس توجه و کنترل بر جریان های گردشگری در قالب پروتکل های جهانی سفر مورد تایید سازمان های جهانی بهداشت و گردشگری از طرف بخش دولتی می تواند بر بهبود این رابطه بین جامعه میزبان با میهمان و تحت کنترل قرار گرفتن روند همه گیری اثربخش باشد تا هر چه زودتر روابط گردشگر-میزبان در مقاصد عادی شود؛ در این میان راهنمایان گردشگری نقشی مهم و محوری خواهند داشت. آنها با رعایت مدیریت شیوه نامه های بهداشتی و اطمینان قسمتی از مقصد به گردشگر، می توانند آرامش روانی خاطر آنها را در طول سفر رقم بزنند.



بازدیدهای آنلاین در کرونا رابطه توریست و جاذبه فرهنگی را حفظ کرد

نیک بین به نقش پررنگ متولیان ظرفیت های گردشگری فرهنگی-مذهبی در ایران برای حفظ ارتباط با علاقه مندان این بخش از صنعت گردشگری در دوران کرونا اشاره نمود و اظهار داشت: ایجاد بازدیدهای آنلاین از موزه ها، رویدادهای آیینی و معنوی، گالری های هنری، سینما و تئاتر سبب شد ارتباط مخاطبان و گردشگران بالقوه با جنبه های فرهنگی مقصدها حفظ و افزایش یابد؛ بنظر می رسد این نوع ارتباط گردشگری و فرهنگ، قالب گردشگری فرهنگی در دوران پساکرونا در ایران را با استقبال بیشتری مواجه کند.

خلاقیت و نوآوری در حوزه های فرهنگی مقصد می تواند سبب جذب توریست بیشتر و آینده پایدارتر برای گردشگری فرهنگی و البته فرهنگ گردشگری شود. وی همین طور به گزارش سازمان جهانی گردشگری تحت عنوان گردشگری فرهنگی و کووید ۱۹ اشاره نمود و اضافه کرد: این گزارش به تاثیر گردشگری فرهنگی در مقصدها پرداخته و راهکارهایی اثربخش تر ارائه کرده است تا بهبود اطلاعات و تبادل داده ها بین بخش های مختلف صنعت گردشگری اتفاق بیافتد؛ این جریان اطلاعات به برنامه ریزان فرصت و امکان بررسی های بهتر برای اجرای ایده های نو می دهد. خلاقیت و نوآوری در حوزه های فرهنگی مقصد می تواند سبب جذب توریست بیشتر و همین طور آینده پایدارتر برای گردشگری فرهنگی و البته فرهنگ گردشگری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه، آموزش و توانمندسازی نیروی شاغل در حوزه گردشگری و فرهنگ و تقویت ساختارهای حکمرانی برای هماهنگی بهتر و اشتراک اطلاعات و جذب مخاطبان جدید از بازارهای بالقوه گردشگرفرست برای حوزه گردشگری فرهنگی را از تاکیدات برنامه گردشگری فرهنگی و کووید۱۹ سازمان جهانی گردشگری عنوان نمود.

تمرکز بر برندسازی هنرهای سنتی ایران در سطح منطقه و جهان

نیک بین گفت: نقش هنرهای سنتی، صنایع دستی و میراث و ظرفیت های فرهنگی-هنری ایران اسلامی در اثرگذاری مقصدها بر بازارهای گردشگری پساکرونا را نمی توان نادیده گرفت؛ اساسا باتوجه به غنای فرهنگی کشور می توان بر برندسازی این ظرفیت ها برای گردشگری ایران در سطح منطقه و جهانی تمرکز کرد؛ زنان عمده تولیدکنندگان هنرهای سنتی و صنایع دستی، در قالب مشاغل خانگی هستند که در جریان همه گیری لطمه جدی اقتصادی و معیشتی را تجربه کردند، که ضرورت دارد دولت به این بخش برای فعال نگه داشتن این ظرفیت ‏ها برای دوران پساکرونا توجه ویژه داشته باشند.



منبع:

1399/11/25
23:21:43
0.0 / 5
1058
تگهای خبر: آزمایش , آموزش , استاندارد , برند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر