معاون گردشگری تاكید كرد:
نظارت دقیق بر خدمات لازمه اعتمادسازی در گردشگری
به گزارش لذت سفر معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: رعایت کامل ضوابط و شیوه نامه های بهداشتی در تمام تاسیسات گردشگری و نظارت دقیق بر نحوه فعالیت آنها، لازمه اطمینان بخشی و اعتمادسازی باردیگر در صنعت توریسم صدمه دیده از همه گیری کروناست.
به گزارش لذت سفر به نقل از ایرنا از روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ولی تیموری در نشست تخصصی تهیه و تدوین ضوابط ارزیابی و درجه بندی مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری با هدف نهایی کردن پیشنویس ضوابط مزبور در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری اظهار داشت: آنچه در روزهای کرونا و پساکرونا در صنعت توریسم کشور و سراسر دنیا حائز اهمیت است؛ جلب اطمینان گردشگران است که این امر تنها به صورت ریشه ای و عمیق با نظارت کامل و دقیق بر نحوه عرضه خدمات منطبق با ضوابط بهداشتی میسر خواهد شد.
وی ادامه داد: درصورتیکه سفر در قالب ضوابط تعریف شده و در بستری ایمن و با نظارت کامل انجام شود؛ امکان دفاع از فعالیت با نشاط همه حلقه های زنجیره خدمات سفر در سطح تصمیم گیران مرتبط در کشور و هم برای جذب توریستهای خارجی برای متولیان این صنعت فراهم می آید.
تیموری با اشاره به اینکه نحوه آموزش و فرهنگ سازی سفر در چارچوب جدید و تحت شرایط بحران کرونا نیازمند همکاری سایر نهادهای اثرگذار و متولی این امر همچون صدا و سیما است، اضافه کرد: نیاز امروز در حوزه گردشگری آموزش نحوه سفر برنامه ریزی شده، کنترل شده و ضابطه مند منطبق با استانداردها و ضوابطی است که باید به صورت دو سویه توسط مردم بعنوان گردشگران و تاسیسات گردشگری رعایت شود.
معاون گردشگری در این جلسه تخصصی تدوین ضوابط دقیق را یکی دیگر از عواملی دانست که در ارتقاء کیفیت خدمات و اعتمادسازی در نزد گردشگران اهمیت بالایی دارد، به قول او البته تدوین ضوابط دقیق هم باید با نظارت بر اجرای صحیح در تأسیسات گردشگری طی فرآیند ارزیابی همراه باشد.
تیموری افزود: درجه بندی تاسیسات گردشگری در ایران اولین بار برای هتل ها و بر اساس ضوابط معماری و مهندسی مصوب سال ۱۳۴۶ وزارت کشور صورت پذیرفت و در سال ۱۳۸۶ سازمان گردشگری وقت تغییراتی در آن ایجاد کرد و در مجموع تا سال ۱۳۹۶ به صورت کلی از مجموع مصادیق ۲۹ گانه تاسیسات گردشگری صرفا ۴ مورد دارای ضابطه خاص ارزیابی و درجه بندی بود که آن هم احتیاج به بازبینی و اصلاح داشت.
معاون گردشگری ضمن اشاره به ماهیت این ضوابط، اظهار داشت: در ضوابط پیشین به طور عمده شاخص ها و ضوابط معماری و مهندسی و معیارهای متریک مبنای درجه بندی قرار می گرفت، لیکن به علت ظهور و گسترش نگاههای نوین در ارزیابی و درجه بندی تاسیسات گردشگری و ضرورت توجه به معیارهایی نظیر کیفیت خدمات و رضایت مندی مشتریان، پاسخگویی در برابر خواسته ها و انتظارات جامعه محلی از راه توجه به شاخصهای توسعه پایدار و رعایت ملاحظات در ارتباط با دسترسی و بهره مندی همه اقشار جامعه بخصوص معلولان و افراد کم توان، رشد چشم گیر فناوری های اطلاعات و ارتباطات و جایگاه آن در عرضه خدمات به گردشگران، بازبینی ضوابط قبلی و تسریع در تدوین ضوابط برای تاسیسات فاقد ضابطه امری ضروری و اجتناب ناپذیر بود.
وی اضافه کرد: بنابراین معاونت گردشگری بعد از بررسی نظام های مختلف درجه بندی در کشورهای مطرح گردشگرپذیر و احصاء روش ها و شاخصهای اصلی هرکدام از نظام های مزبور، با الهام از تجربه و مدل کشورهای موفق، نسبت به اصلاح و تدوین ضوابط هتل ها، هتل آپارتمان ها، سفره خانه های سنتی، اقامتگاه های بوم گردی، اقامتگاه های سنتی و هتل بوتیک ها و ابلاغ آن اقدام نمود.
تیموری با اشاره به اینکه هم اکنون تدوین ضوابط ارزیابی و درجه بندی مراکز تفریحی و سرگرمی، مجتمع های گردشگری و زائرسراها در دستور کار قرار دارد، افزود: یکی از الزامات توسعه صنعت توریسم، عرضه خدمات استاندارد و با کیفیت به گردشگران در بخش های مختلف خدماتی بخصوص در بخش میهمان نوازی است. ازاین رو تهیه ضوابط مورد نیاز بعنوان چارچوبی قانونی با ترسیم استانداردها، تعاریف دقیق و خط ومشی مورد نیاز فعالیت تاسیسات گردشگری عامل ارتقای خدمات به شمار می آید و سبب می شود امکانات مورد نیاز گردشگران از قبیل اقامت، آسایش، تفریحات، غذا و نوشیدنی در سطحی مطلوب عرضه شود و نظارت بر عرضه چنین خدماتی هم ضابطه مند شود.