دارابی در مراسمی مطرح كرد؛
چرا کاروانسراها ماندگار شدند
به گزارش لذت سفر، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی با اعلان اینکه معنای واقعی ثبت جهانی اثر، پذیرش و تکریم ارزش های آن توسط جامعه جهانی است اظهار داشت: ثبت جهانی کاروانسراها مایه مباهات و غرور است.
به گزارش لذت سفر به نقل از مهر، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی در مراسم تقدیر ثبت ۵۴ کاروانسرای ایرانی در لیست میراث جهانی یونسکو اظهار داشت: ایرانیان به علت قرارگیری شهرها و مراکز جمعیتی در راه تجاری، زیارتی، تجاری از گذشته های دور بوده اند. طراحی و ساخت مکانی برای جان پناه آسایش، امنیت، داد و ستد و نیز اطلاع رسانی بنیاد کاروانسراها در فکر و اندیشه نیاکان ما را بوجود آورد. تعدادی از صاحب نظران چون آرتو پوپ، ایران شناس معروف اعتقاد دارند که بنیاد کاروانسراها در ایران پیروزی بزرگی برای معماری ایران بوده است. «ژان شاردن» جهانگرد معروف فرانسوی هیچ چیز نمی تواند با کاروانسراهای ایران که توسط شاهان صفوی برای آسایش کاروانیان و جهانگردان تولید شده است قابل مقایسه باشد. وی اشاره کرد: در سرزمین بیابانی و کم آب ایران، دوری شهرها و مراکز جمعیتی از یکدیگر، صعب و دشواری راه ها، ایجاد کاروانسراها در آن زمان اهمیت ویژه ای می یابد. به عبارت دیگر کارکرد کاروانسرا در گسترش امنیت و رونق تجارت آنقدر بالا می گیرد که نیاکان ما با نیت امر خیر و باقیات به توسعه کمی و گسترش آن همت می گمارند. قائم مقام وزیر میراث فرهنگی با اعلان اینکه کاروانسراها در ایران نه فقط یک مکان که خود دارای هنر بزرگ معماری، شهرسازی و ابنیه است بلکه دارای روح و گفتمان و هویتی معنا دار بوده و راز ماندگاری آن در تلفیق، ترکیب و پیوند کالبد-روح کاروانسراها است، عنوان داشت: ما در ایران عزیز بیش از ۱۰۰۰ کاروانسرا از دوران باستان تا قاجار داریم. ۷۰۰ کاروانسرا ثبت ملی و از آن میان ۵۴ کاروانسرا در لیست ثبت جهانی در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی در ریاض عربستان با اجماع جهانی به تصویب رسید. این ۵۴ کاروانسرا نمایندگی از همه ادوار تاریخی ایران دارد و از حیث پراکنش و توزیع جغرافیایی در ۲۴ استان کشور پراکنده اند. وی ادامه داد: با ثبت کاروانسراها تعداد آثار ثبتی ایران در حوزه جهانی به ۲۷ اثر و از حیث تعداد سایت های ثبت جهانی (ملموس و طبیعی) به ۱۰۳ اثر افزایش پیدا کرد. دارابی افزود: ثبت کارونسراها با اجماع جهانی و رأی ۲۱ عضو کمیته همراه بوده. بیش از هزار نفر از حاضران در مراسم از ۱۹۵ کشور عضو یونسکو برای دقایقی ممتد به افتخار و احترام ایران و ایرانی و فرهنگ و تمدن آن تشویق کردند و تبریک گفتند. معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه به اهمیت ثبت جهانی آثار اشاره نمود و اظهار داشت: ثبت جهانی، خودنمایی دارایی های فرهنگی یک جامعه در سطح جهانی است که جهانیان را به تعظیم و تکریم فرا می خواند. همین طور ارزش محور است. چونکه آثاری ثبت جهانی می شود که حداقل یکی از ارزش های ده گانه ثبت جهانی را احراز کند. همین طور ثبت جهانی در حقیقت عرضه و معرفی ارزش های یک اثر که از زمینه فرهنگی آن برخاسته اند به جامعه جهانی است، بدین سبب تصویری زیبا و شایسته از مردمان آن سرزمین و دستاوردهای تمدن و فرهنگی شأن به جهانیان عرضه می کند. دارابی با اعلان اینکه معنای واقعی ثبت جهانی اثر، پذیرش و تکریم ارزش های آن توسط جامعه جهانی است و همین موضوع مایه مباهات و غرور است، عنوان داشت: کشورهایی که توانسته اند آثار بیشتری را ثبت کنند، عملاً توانسته اند ارزش های بیشتری به جامعه جهانی معرفی و مورد پذیرش قرار دهند. ثبت جهانی چون ارزش های مؤثر بر ارکان هوی جامعه میزبان اثر را در سطحی جهانی مورد اجماع و مقبولیت قرار می دهد بدین جهت برای جوامع میزبان تبدیل به عنصری فرهنگی که سبب " رقاء و بقا" است می شود. دارابی در بخش دیگری از سخنان خود به فواید و دستاوردهای ثبت جهانی اشاره نمود و توضیح داد: آثار ثبت جهانی مولد رشد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اند. آثار ثبت جهانی با اهمیت ترین عناصر دیپلماسی فرهنگی و حلقه اتصال پیوندهای فرهنگی بین جوامع اند. آثار ثبت جهانی، الگوهای مؤثری برای توسعه زیربنایی، در اختیار جوامع قرار می دهد. آثار ثبت جهانی ارکان مؤثری برای رشد و توسعه گردشگری و توریسم است. وی اظهار داشت: ثبت جهانی آثار هویت بخش و تشخص و منزلت یک ملت و تمدن آنست. دارابی در بخش پایانی سخنان خود به برنامه های آینده معاونت میراث فرهنگی اشاره نمود و اظهار داشت: تدوین سند چشم انداز ۱۰ ساله در افق ۱۴۱۲، تدوین سند ملی میراث فرهنگی، سند موزه داری کشور، برنامه ده ساله ثبت جهانی، رویکردها، اولویت ها، حضور مؤثر در مجامع کنوانسیون های بین المللی و ارتقا جایگاه ایران در مناسبات فرهنگی دنیا، شروع به کار انجمن خیرین میراث فرهنگی، نهضت آموزش، روایت گری، معرفی در میراث، عملی کردن طرح توسعه موزه ملی ایران موسوم به میدان مشق به عنوان میدان موزه های ایران، مرجعیت بخشی به میراث فرهنگی، افزایش سواد میراثی جامعه، حمایت و بهره گیری از ظرفیت تشکل های مردم نهاد و استانداردسازی گسترش زیرساخت های حفاظت و گردشگری برنامه های آینده ما در معاونت میراث فرهنگی خواهد بود.
منبع: enjoytrip.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب