محمد بهشتی:

نیامدن توریست ربطی به حجاب ندارد

نیامدن توریست ربطی به حجاب ندارد

به گزارش لذت سفر ایرنا نوشت: رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی با بیان این كه حجاب و ممنوعیت مصرف مشروبات الكلی مانع ورود توریستهای خارجی به ایران نمی گردد، اظهار داشت: آنها برای چشیدن «میزبانی» ایرانیان به ایران می آیند.


محمد بهشتی كه سال ها در سمت های مختلفی چون رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس سازمان سینمایی فارابی مشغول كار بود از سال قبل به دنبال اجرایی شدن قانون منع بكارگیری بازنشستگان در كشور فعالیت دولتی و اجرایی را كنار گذاشته است. وی در بخش دوم مصاحبه با خبرنگار ایرنا اعتقاد دارد ایران بسیار بیشتر از كشورهایی همچون یونان امكان جذب توریست دارد ولی آنچه وی را از دیگر كارشناسان این عرصه متمایز كرده نگاهی غیر اقتصادی به جذب توریست است. او می گوید ما به توریست خارجی نیاز داریم تا چهره واقعی ایران را بشناسد. سود گردشگری برای سرزمین ما بسیار فراتر از سود اقتصادی می باشد و می تواند امنیت و اقتدار ما را در جهان تضمین كند. او همینطور اعتقاد دارد خصوصیت های منحصر به فرد ایرانی ها، همچون شیوه میزبانی شان از مهمانان، انگیزه حضور آنان در ایران است. بهشتی می گوید: ایران بیشتر از خیلی از كشورهای كهن همچون یونان قابلیت جذب توریست را دارد، حجاب و ممنوعیت مصرف مشروبات الكلی در ایران مانع ورود توریست به ایران نمی گردد. ما هنوز هم دو موضع نسبت به گردشگری داریم، مخالفین و موافقین. ولی هر دوی اینها در تعریف گردشگری با هم اتفاق نظر دارند. چون هر دو گردشگری را به گردشگری عشرتی منحصر می دانند. لیكن ایران در گردشگری عشرتی اصلا جذابیتی ندارند و از این نظر باید خیالمان راحت باشد. ضمن آنكه بر مبنای آمارها دوران گردشگری عشرتی سپری شده و دیگر گردشگران مثلا برای رفتن به كاباره ها به پاریس نمی روند، آنها می روند تا موزه لوور را ببینند. رشد گردشگری فرهنگی در سالهای اخیر قابل توجه است و از قضا ایران برای این گروه از گردشگران بسیار جذاب است. به تبع توریستهای خارجی به ایران می آیند تا خصوصیت های منحصر به فرد ایران را ببیندد. اگر از آسمان سنگ ببارد توریست به ایران می آید او اظهار داشت: این تبلیغات مشكل ما را حل نمی نماید. اگر ما خصایص و اصالت های منحصر به فردمان را بشناسیم و برایشان ارزش قایل شویم و موقعیت هایی برای به منصه‌ی ظهور آوردنشان مهیا نماییم، اگر از آسمان سنگ هم ببارد باز توریست به ایران خواهد آمد. آن تبلیغات توریستهایی را دعوت می كند كه تنها با بلند شدن صدای آژیر، همه فرار می كنند. اما وقتی نگاه می نماییم جسته و گریخته می بینیم برخی میزبانان گردشگری ایرانی كه به این خصوصیات آشنایند چنان توصیفی از ایران برای مسافرینشان عرضه می كنند كه موفق می شوند طعم این سرزمین را به آنها بچشانند؛ هستند كسانی كه ای بسا كارشان را پیش از انقلاب شروع كرده اند و متداوما ادامه دارد و حتی انقلاب و جنگ هم خللی به آن وارد نكرده است. توریستهایی كه این حال و هوا را می چشند حتی اگر سنگ از آسمان ببارد باز به ایران خواهند آمد. در غیر این صورت با انتشار كوچكتر تبلیغی گردشگران، سفر به ایران را لغو می كنند و به جای ایران به كشورهای دیگر خواهند رفت. بهشتی افزود: این بسیار اشتباه است كه گردشگری را تنها برای افزایش درآمد ارزش مهم بدانیم؛ ورود و جذب توریست مانند كشت گندم است و سود اقتصادی آن گاهی است كه از قبل كشت گندم حاصل می شود. البته كسی كه گندم می كارد كاه هم درو خواهد نمود. اما كسی كه گندم كاشته نیت اصلی اش درو كردن كاه نبوده است. اگر هدف اصلی را كاه قرار دهیم به گندم نخواهیم رسید. نگاه سوداگرانه به گردشگری یعنی دیدن آن صرفا از دریچه‌ی ارزآوری مانند این است كه جمع كردن كاه را اصل قرار دهیم. سود گردشگری برای سرزمین ما بسیار فراتر از سود اقتصادی می باشد و می تواند امنیت و اقتدار ما را در جهان تضمین كند. مشكل كنونی ما در جهان تبلیغات سوء چهل سال گذشته ضد ایران است. وضعیت سرزمین ما از چشم توریستهای خارجی همچون مجرمین سابقه داری است كه تصویرش در همه كلانتری ها موجود است. در صورت بروز هر جرمی ابتدا به سراغ وی می روند. ورود توریست می تواند این تصور را كه به غلط میان مردم جهان بوجود آمده از بین ببرد. در مناسبات داخلی هم همچنین است. ایران كشور با تنوع فرهنگی فوق العاده فراوان است كه گاه با سوءتدبیر مدیریت جامعه، این تنوع منجر به سو تفاهم و نقار شده است. چه بسیار شهرهایی كه كنار همند و با هم در كدورت و نزاع به سر می برند. اگر گردشگری داخلی رونق بگیرد، مردم استان های مختلف به دیگر استان ها سفر خواهند كرد و با فرهنگ و منش یكدیگر از نزدیك آشنا خواهند شد و خیلی از سو تفاهم ها و كدورت ها از بین خواهد رفت و وفاق ملی شكل خواهد گرفت. جامعه‌ی ایران باید یكدیگر را آنطور كه هستند به جا آورند و نه با تصورات موهومی كه از یكدیگر دارند؛ بلوچ ها، كردها، لرها، گیلك ها و فارس ها باید همدیگر را به مفهوم واقعی ملاقات كنند. سود اصلی گردشگری همین است. ۲۳۵۲۱۲


منبع:

1398/09/04
11:45:25
5.0 / 5
5215
تگهای خبر: برند , تبلیغات , توریست , سازمان میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر