اگر باران زودتر برسد

اگر باران زودتر برسد

داربست ها ۲۰ روزی است بر جداره پل تاریخی چشم انتظارِ مرمت گرانند. گویا آستینی برای ساماندهی و مرمتِ پل تاریخی «كن» بالا رفته و نشانی از آجرهای فروریخته در راه رودخانه نیست. اما هنوز عزمی قوی تر برای مرمت پل كه ۱۹ ماه قبل بخشِ زیادی از آن با سیلِ ویرانگری كه خیلی از مناطق كشور را در خود غرق كرد، جزم نشده است.


به گزارش لذت سفر به نقل از ایسنا، سیلِ ۱۲ فروردین سال قبل که بناهای تاریخی زیادی را در سرتاسر کشور با صدمه های جبران ناپذیری مواجه کرد، پل تاریخی کن را هم بی نصیب نگذاشت و نه تنها یک دهانه را به صورت کامل که یکی از مهمترین راه های مواصلاتی روستاهای این منطقه از تهران را هم از بین برد و مردم کن و روستاهای اطراف ماندند و عادتِ مسیری چنددقیقه ای که برای جبرانش باید یک ساعت راه خویش را دورتر می کردند. اتفاقی که در طول ۱۹ ماه گذشته هر روز تکرار می شود و هنوز قول و قرارها در حد حرف و عملی نشده باقی مانده اند.


بخشی از کف رودخانه و زیر پل سیمان شده، آجرها در گوشه ای از رودخانه به نظم قرار گرفته اند و بانکه سیمان در کناره پل جا خوش کرده، خرواری از خاک و ماسه روبه روی کارگاهِ چشم انتظار مجوز ریخته شده و داربست ها به جداره پل چسبیده اند، شاید هم منتظر بارشِ باران و قدرت گرفتنِ بیشتر آب در کف رودند، اما مهم ترین چیز یعنی نبود هیچ کارگر و مرمتگری پای پل بیشتر از پیش به چشم می آید.
حالا مردم محلی کن هم معترض شده اند، گویا قبلا و زمانی که هیچ نشانه ای از آغاز کار مرمتِ پل نبود می دانستند هیچ خبری نیست، ولی حالا که نشانه آمده و هنوز دستی برای آغاز کار بالا نرفته گویا کاسه صبرشان لبریز شده است.
هر چند هستند افرادی که همین وضعیت پل را وسیله ای برای تفریح می بینند و از روشن کردن آتش روی آجرهای قدیمی پل هم ابایی ندارند.


مسعود محمدی اهل کن است و اصلا از نوادگانِ خَیّرِ کنی است که پل را برای عبور و مرور مردم روستاهای اطراف به کن ساخته است.
او که تخریب پل کن را با چشم خود دیده، پس از گذشت ۱۹ ماه از آن اتفاق به خبرنگار ایسنا می گوید: «روزی که سیل آمد یعنی ساعت هشت شب به بعد در ۱۲ فروردین سال ۱۳۹۸، به مرور باران زیاد شد، تصمیم گرفتم در کنار پل بمانم، تا بامداد پای رودخانه ماندم، ساعت ۱۱ شب رودخانه طغیان کرد، به مرور آب از بخش غربی نفوذ و دو دهانه سمت جنوبی پل را تخریب کرد، این تخریب تا ساعت پنج بامداد طول کشید.»


او با اشاره به استفاده مردم منطقه از این پل برای کارهای همیشگی و ضروری خود، ادامه می دهد: مردم از این پل برای رفت و آمد شهری استفاده نمی کردند، بلکه معمولا برای عبور بارِ باغداران مورد استفاده بود و عبور و مرور مردم محلی که با عنایت به ماشین رو نبودن پل، آنها بار خویش را با فرغون و حیوانات، یا کول کردن از پل عبور داده و آنرا به ماشین می رساندند. اما از زمان تخریب پل دیگر این کار برای باغداران شدنی نیست و برخی مواقع آنها مجبور به عبور از رودخانه حتی در زمانی که آب زیاد بوده شده اند که تا کنون هم آب دو کارگر را با خود برده است.
وی با بیان این که بودجه اختصاص داده شده برای مرمت پل، توسط شورای شهر تأمین شده و میراث فرهنگی نظارت کار را بر عهده گرفته است، می افزاید: متاسفانه به نظر می آید هماهنگی این اقدامات خود یک فرایند بسیار سنگین بوده که پس از دو سال و با انجام پیگیری های زیاد تازه به نصب داربست رسیده و گفته می شود مقرر است بزودی چند اکیپ برای مرمت پل بیایند.


محمدی اما به اعتراض های مردم محلی اشاره می کند و می گوید: چون پدربزرگ این پل را ساخته بود، مردم حرف های خویش را به ما می زنند، در واقع حرف زیاد دارند، اما از مسئولان کسی نیست که به حرف آنها گوش کند.
او به حضور چهارماهه پیمانکار مرمت پل در ملکِ شخصی خود اشاره و اظهار می کند: داربست ها را هم حدود ۲۰ روز قبل نصب کرده اند و پیمانکار و کارگرانش چند ماه است منتظر یک دستورند تا کار خویش را شروع کنند. نمی دانیم متولیانِ مرمتِ پل منتظر چه هستند، که در طول چهار ماه گذشته هنوز مجوزِ آغاز کار را امضا نکرده اند، علیرغم این که «بانکه سیمان» و داربست های نصب شده را کرایه کرده اند.


مهدی آجرلو که کارگاهش در طرف دیگر پل قرار دارد و هر روز باید از این مسیر عبور کند، هم به ایسنا می گوید: از زمان تخریب پل، ما با چالش های زیادی روبه رو شده ایم. این پل، مسیر رفت و آمدمان بود، امروز راهی را که از راه پل پنح دقیقه زمان می برد باید در یک ساعت طی نماییم.
وی با تاکید بر این که پس از گذشت حدود دو سال از صدمه دیدن پل، مسئولان هنوز یک انتظار معمولیِ مردم منطقه را براورده نکرده اند، ادامه می دهد: کارگران برای مدتی کار کردند، اما نه به صورت مستمر، بلکه برای انجام اقدامات اولیه یک هفته کار می کردند و یک ماه تعطیل بودند، اما با عنایت به تعطیلی این مدت کارگاه مرمت و کند بودن کار، معلوم نیست چه زمانی مرمت پل به سرانجام می رسد.








منبع:

1399/07/29
00:43:58
5.0 / 5
1873
تگهای خبر: تاریخی , روستا , شهر , شورای شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر