رئیس پژوهشكده هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی:
دستگاه خانگی زری بافی آماده رونمایی است
به گزارش لذت سفر رییس پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از اختتام طرح پژوهش، ساخت و تولید نمونه «دستگاه خانگی زری بافی» آگاهی داد و اظهار داشت: این دستگاه که محصول پژوهش های کارگاهی اساتید هنرمند این پژهشکده است، به زودی رونمایی می شود.
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، در پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی علاوه بر حضور اعضای هیات علمی که کار مطالعاتی در زمینه پژوهش هنر انجام می دهند، اساتید و هنرمندانی هم حضور دارند که پژوهش های کارگاهی و اجرائی دارند. رویکرد احیای هنرهای سنتی و دستیابی به محصول و اثر هنری در بخش هنرهای منسوخ شده یا درحال فراموشی، با محوریت مطالعات مختلف تاریخی و سیر تحولی هنر در این مرکز، پروسه پژوهش را فقط از نتایج مکتوب کتابخانه ای به تولید نمونه های باز زنده سازی شده آثار تبدیل نموده است که احیای بافت مخمل هفت رنگ بعد از بیش از ۳۰۰ سال در سال ۱۳۹۹ و الان ساخت دستگاه خانگی زری بافی حاصل همین رویکرد است.
رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی اواخر سال قبل در گفت وگویی با ایرنا از طرحی پژوهشی برای ساخت نمونه خانگی دستگاه زری بافی و پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی آن سخن گفته بود. در این طرح یک دستگاه زری بافی به اندازه ای کوچک ساخته می شد که ضمن حفظ قابلیت های فنی (مانند دستگاه قالی بافی) یک بافنده و نساج یا هر فردی که تمایل و علاقه دارد، بتواند در اتاق خانه خود یک پارچه نفیس زرباف تولید کند؛ حالا این دستگاه مراحل نهایی و آزمون و خطا را طی کرده و آماده رونمایی است.
سیدعبدالمجید شریف زاده در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره خاصیت های دستگاه خانگی زری بافی که در پژوهشکده هنرهای سنتی طراحی و تولید شده اظهار داشت: نمونه های کارگاهی دستگاه زری بافی ۴ متر ارتفاع و ۱۰ متر طول دارند که به هیچ عنوان در آپارتمان های شهری جا نمی گیرد؛ حالا این دستگاه خانگی به ارتفاع ۱.۱۵ متر و طول ۲.۵ متر طراحی شده ه در یک اتاق ۶ متری هم قابل نصب هست و یک دختر جوان هم می تواند با این دستگاه کار کند و پارچه زری بافی تولید نماید.
رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توضیح داد: حالا در جهان زری بافی به عنوان یکی از مهمترین، زیباترین و نفیس ترین پارچه های دنیا شناخته می شود، فنون این هنر در دوره صفویه آن قدر اهمیت داشت که تولید آن در کارگاه های خاص و حفاظت شده انجام می شد، مانند نیروگاه های انرژی هسته ای دوران ما که حفاظت و کنترل می کنند تا کسی وارد نشود و الگوبرداری نکند.
وی گفت: ارزش این پارچه ها به اندازه ای است که شاه عباس صفوی زمانی که می خواست هزینه جنگ با عثمانی را پرداخت کند، استفاده از پارچه های زرباف را داخل کشور ممنوع و همه را به اروپا صادر کرد و قسمتی از هزینه جنگ را از فروش همین پارچه ها تامین می کند.
از دوره صفوی به این طرف تولید این پارچه کمرنگ شده بود، با مطالعات و پژوهشی که در پژوهشکده هنرهای سنتی انجام شد، این رشته هنری را حفظ و احیا کردیم؛ باید توجه هنرهای سنتی هم مانند نمونه های گیاهی و جانوری که در طبیعت درحال انقراض هستند مانند همه دوست داران و دغدغه مندان و سازمان های متولی باید اقدام ویژه داشته باشند، برای جلوگیری از فراموشی هنر زری بافی زیست بوم هنری کارگاهی مانند یک گلخانه در پژوهشکده ایجاد کردیم، اساتید هنرمند سال ها مراقبت و پژوهش کردند، آزمون و خطا و نمونه گیری کردند و الان نمونه دستگاه خانگی آن آماده رونمایی است.
ساخت نمونه خانگی دستگاه زری بافی در تاریخ سابقه ندارد
شریف زاده بیان کرد: طراحی و ساخت نمونه خانگی دستگاه زری بافی که در طول تاریخ سابقه نداشته هیچ گاه دستگاه کوچک و خانگی زری بافی وجود نداشته است، نمونه های سنتی و قدیمی این دستگاهها در ابعاد بزرگ هستند، جای زیادی را می گیرند و همیشه در کارگاه های معتبر قرار داشته اند، اما حالا می توان این دستگاه را به خانه های شهری امروزی در ابعاد کوچک برد و دختران جوان هم می توانند با آن کار کنند امکانی که در قدیم باتوجه به نوع و اندازه دستگاه و سختی کار با آن، برای دختران و زنان امکان پذیر نبود.
تولید پارچه های زرباف ارزش افزوده بالایی ایجاد می کند، همین طور بازارهای جهانی و خریداران مشتاق دارد. معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی می تواند این نمونه را در اختیار بگیرد و برای تکثیر و مرحله تولید انبوه آن سرمایه گذاری کند، می تواند علاوه بر هماهنگی برای ارائه تسهیلات خرید دستگاه خانگی زریبافی، مواد اولیه مانند ابریشم را با قیمت مناسب در اختیار افراد گذاشته ودر بازاریابی به تولیدکنندگان کمک کند؛ ماموریت ما بعنوان پژوهشکده هنرهای سنتی تا همین نقطه است.
رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی اشاره کرد: تکرار و تولید مجدد یک نمونه و اثر هنری سنتی وظیفه پژوهشکده هنرهای سنتی نیست، وظیفه ما مطالعه و پژوهش و طراحی و نمونه سازی است؛ از این نقطه به بعد بخش های دیگر چه در وزارت میراث فرهنگی یا سایر بخش های دولتی و همین طور بخش خصوصی که کار اجرائی یا سرمایه گذاری انجام می دهد وارد عمل شوند.
وی طراحی نمونه خانگی دستگاه زری بافی را نتیجه کار مطالعاتی و پژوهشی استادان هنرمند مخمل باف و زری باف همچون روح الله دهقانی و علی نعیمایی، عنوان نمود و اظهار داشت: این هنرمندان پژوهشگر به خوبی آنچه را از مطالعات تاریخی دریافته و مهارت هنری را که از اساتید پیشکسوت خود فرا گرفته بودند، در طراحی این دستگاه به کار بستند.
منبع: لذت سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب