رنگ تهران، از سنت تا مدرنیته

رنگ تهران، از سنت تا مدرنیته

به گزارش لذت سفر تهران شهری با قدمت دویست و اندی سال در مرکز فلات ایران، نامش برای اولین بار با روی کار آمدن سلسله قاجار به سرزبان ها افتاد؛ بانگاهی نافذ می شود خیلی از سنت های تاریخی تا مدرنیته را در آن واکاوی کرد.


تهران در گذشته روستایی وسیع بین ری و کوهپایه های البرز بود و این قریه در زمان شاه طهماسب صفوی با عنایت به نزدیکی آن به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) و وجود باغهای خوش آب و هوا، برای دیگر شاهان این سلسله جنبه تفریحی و ییلاقی داشت اما با گسترش شهر نشینی در ایران به پایتخت سلسله قاجاریه تبدیل شد و از آن زمان تا به امروز اتفاقات تلخ و شیرینی بسیاری را به خود دیده است.
طهران برای نخستین بار در سال ۱۱۶۴ خورشیدی با تاج گذاری آغامحمدخان قاجار به صورت رسمی بعنوان پایتخت معرفی و بعد از آن با عنایت به خاص بودنش(مرکزیت، وجود آب کافی و سیاسی خاص) همچنان پویا و مورد توجه است.
شواهد تاریخی نشان داده است در ۱۴ مهرماه سال ۱۲۸۶ خورشیدی در نخستین دوره مجلس شورای ملی پس از مشروطیت، تهران جایگاه خویش را بعنوان دارالخلافه و پایتخت ایران تثبیت کرد.
کمیسیون فرهنگی آن زمان شورای شهر تهران به مناسبت دویست و سی امین سال تاسیس پایتخت، پیشنهاد طرح یک فوریتی روز تهران را مصوب کرد و شورای فرهنگ عمومی کشور در تیرماه ۱۳۹۵ این روز را در تقویم ملی گنجاند.
طبق گزارشهای متولیان شهری و میراث فرهنگی بیشتر از سه هزار اثر تاریخی واجد ارزش، ثبتی و تک پلاک های پرارزش در استان تهران شناسایی شده است که مالکیت آنها یا در اختیار مردم بوده یا این که تحت نظر نهادهای مدیریت شهری، ارگان های مختلفی دولتی و حاکمیتی قرار دارند که می طلبد برای حفظ آن، همه پای کار باشند تا بتوان میراث دار خوبی برای نسل آینده این سرزمین باشیم.
با این توصیف، تهران امروزی هم اینک به ۲۲ منطقه شهری تقسیم بندی شده است تا با عنایت به اصالت این آثار، میراث ناشناخته پایتخت برای شهروندانش بگونه ای دیگر بازگو شود.


تهران مختص به یک روز نیست
مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان تهران در این حوزه با اشاره به اینکه باید روز تهران را بیشتر ارج نهاد و برای رشد و الگو سازی آن تلاش دوچندانی داشت، اظهار داشت: باید تورگردانان از ظرفیت های بی بدیل تهران برای شناسایی ابعاد فرهنگی پایتخت به شهروندان بهره ببرند.
مهدی وحیدی ضمن اشاره به این که تهران مختص یک روز و یک دوره نبوده بلکه باید با واکاوی اطلاعات و ماهیت کلی آنرا به علاقمندان معرفی نمود، تصریح کرد: درصدد هستیم با همکاری میراث فرهنگی و با رعایت پروتکلهای بهداشتی هرچند وقت یکبار یک رویداد را برای معرفی جاذبه های پایتخت به شهروندان عرضه نماییم.
این تهران شناس اظهار داشت: هم اینک تهران با قدمت شاخص خود آثار و فرهنگ متنوعی را از دوره سنت تا مدرنیته در دل خود جا داده و نیازمند است تا رسانه ها برای معرفی آنها اقدامی اساسی کنند.
به گفته وی، هم اکنون بیشتر از ۲هزار بنای شاخص (قدیمی تا معاصر) در سطح استان تهران وجود دارد که این ظرفیت می تواند با همکاری تورگردانان، اصحاب رسانه و دانشجویان گردشگری برای عموم بیشتر شناخته شود.


فضای تهران باید انسان محور شود
مسئول واحد مرمت سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیزدر این راستا به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همه ساله برای گرامیداشت آیین های اینچنینی نمایشگاه مختلف عکس، بازدید از موزه های به صورت نیمه بها و رایگان، تورهای تهرانگردی، جشنواره ها و بازدید از کتابخانه ها برگزار می شود اما به نظر می آید این موارد برای معرفی بیشتر تهران اندک است.
افشین جوبه با اشاره به اینکه فضاهای مختلف بکر فراوانی در سطح شهر وجود دارند که نیازمند توجه بیشتر است، تصریح کرد: باید با چنین نگاهی فضاهای شهر تهران را انسان محور نماییم چون که این رویکرد می تواند در سالیان متمادی پیش رو جاذبه گردشگری را برای مردم بیفزاید.
وی با اشاره به اینکه هر سال اگر ۲طرح به مناسبت هفته تهران بازسازی و گشایش یابد میتوان بستر لازم را برای حضور شهروندان را مهیا کرد، اظهار داشت: خیلی از میادین و اماکن تفریحی در پایتخت قابلیت فرامنطقه ای دارند که باید با تغییر رویکرد، محیط های منطقه ای و محله ای را برای گردشگری مردم فراهم نمود.
این کارشناس حوزه مرمت با اشاره به اینکه با ایجاد این فضاهای محله محور میتوان خیلی از اطلاعات عمومی، سنت ها، آداب، مدرنیته، رسوم و صنایع دستی ناشناخته را بهتر معرفی نمود، اضافه کرد: برخی پیوستگی ها در فضای شهری را میتوان با همکاری ارگان های مختلف دولتی و خصوصی گسترده کرد و سوابق و تاریخچه تهران را در اختیار شهروندان قرار داد.
جوبه یکی از معضلات و صدمه های تهران را در ارتباط با توسعه فرهنگ آپارتمان نشینی دانست و اظهار داشت: باید با اعتبارات مختلف بستر لازم را برای توسعه فضاهای گردشگری ارتقا داد و در چند سال آینده چهره شهر را دگرگون کرد.
وی توضیح داد: هفته گردشگری، روز تهران و خیلی از مناسبت ها در ارتباط با یک زمان خاص نبوده است بلکه باید شهرداری برای احیای فضاهای بکر به مکان های تفریحی-گردشگری تلاش کند.
به گفته این مسئول شهری، در این راستا میتوان با استفاده از تجربه شهرهای اصفهان، شیراز، قزوین و تبریز بهره برد و حتی رویدادهای بین المللی برای شناسایی تهران برگزار کرد.


۲هزار و ۲۵۰هکتار بافت تاریخی در قلب پایتخت
مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران هم در این رابطه اظهار داشت: ۲هزار و ۲۵۰هکتار از حصار ناصری و طهماسبی در مناطق ۱۱ و ۱۲ پایتخت واقع شده که توجه به این ظرفیت می تواند به توریست پذیری و غنای پایتخت بیفزاید.
ابوالفتح شادمهری ضمن اشاره به این که جایگاه تاریخی تهران بعد از اصفهان و شیراز در کشور خاص و ویژه است، اضافه کرد: با برنامه های رویداد محور در این فضا میتوان تاریخ پایتخت را در ابعاد زمانی تا مدرنیته امروز به عموم مردم معرفی نمود.
وی با اشاره به اینکه روز تهران در سال ۱۲۸۶ توسط مظفرالدین شاه قاجار مصوب شد، اظهار داشت: با عنایت به موقعیت های موجود میتوان از ظرفیت دانشگاه ها، سازمان های مردم نهاد، مدیریت شهری و ارگان های دولتی شاخصه های شهر تهران را از زوایای پنهان و نهان آشکار کرد.
مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران افزود: در تهران حدود ۲هزار و ۲۰۰ ساختمان تاریخی شامل کاخ ها، موزه ها، فرهنگسراها، خانه های مسکونی و بافت و محوطه های تاریخی شناسایی شده که می تواند با کاربری های جدید و فرهنگی از تخریب آنها جلوگیری کرد.
شادمهری بیان نمود: یکی از برنامه های مهم مدیریت شهری حفاظت از این بناهای شاخص و تاریخی بوده که با کاربری های جدید فرهنگی، پذیرایی و اقامتی زمینه و بستر احیای آنها در پایتخت دوچندان شده است.
وی ضمن اشاره به این که برای احیای این بناهای شاخص، قانون حفظ و مرمت بناهای تاریخی در سال ۱۳۹۸ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، تصریح کرد: با ارائه تسهیلات و جلب سرمایه گذار میتوان مرمت این بناها را شروع کرد.
به گفته مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران، هم اکنون یک هزار و ۳۰۰ بنا و مکان رویداد در سامانه تهران مپ http: //map.tehran.ir بارگذاری و در دسترس عموم قرار گرفته است.
شادمهری تصریح کرد: بیشترین بناهای واجد ارزش تاریخی تهران در محدوده مناطق یک، ۱۱، ۱۲ و ۲۰ شهری قرار دارد.
واقعیت این است که تهران در نزد ایرانی ها به رنگ خاکستری، شلوغی، آلودگی هوا و ترافیک سرسام آور معروف است که میتوان با شناسایی ظرفیت های گردشگری مدرن این کلانشهر مثل برج میلاد تا مدرنیته مثل کاخ های آن نسبت به تغییر این دیدگاه کوشش کرد.

1400/07/17
11:38:50
5.0 / 5
1187
تگهای خبر: آپارتمان , برنامه , برند , پایتخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر