قاتل شیخ محمد خیابانی، بنیانگذار شبکه اتوبوسرانی تهران
پنج دوره وزیر فوائد عامه و تجارت ایران در عصر قاجار و پهلوی و سومین صدراعظم رضا شاه پهلوی که بنیانگذار مدرسه، بیمارستان، مسجد و حمام هدایت در محله دروس و خیابان هدایت تهران بود و به شخصیت موجه سیاسی و ادبی ایران شهرت داشت، 36 سال پس از به قتل رساندن شیخ محمد خیابانی، پایه های شبکه اتوبوسرانی کشور را بنیان گذاشت.
به گزارش لذت سفر به نقل از ایسنا، امروز ۲۵ فروردین شصت و هفتمین سالگرد تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی در سال 1335 به دست مهدی قلی خان هدایت است.
رعیت کشور تا پیش از سال 1298 در شهرها و روستاها یا با پای پیاده در کوچه و برزن رفت و آمد می کردند و یا با اسب، قاطر، گاری و درشکه، و دولتمردان و اعیان هم با کالسکه های دولتی یا خصوصی جابه جا می شدند.
با ورود دول استعمارگر دانمارک و بلژیک به ایران و راه اندازی نخستین خطوط ریلی محدود و کوتاه در سده نهم و دهم هجری، مردم در مناطق مرکزی شهر تهران از واگن های اسبی که بر روی ریل خط آهن یا ریل تراموا سوار می شد و به وسیله یک شوفر و یک یا چند اسب کشیده می شد، جابه جا شدند. اما تجار و سیاستمداران بلژیکی که رفت و آمد زیادی به ایران داشته و کشورمان را چند سالی در کنترل خود داشتند، یک سال پیش از کودتای سوم اسفند 1299 رضا شاه پهلوی و سیدضیاءالدین طباطبایی بر ضد احمد شاه قاجار، بعد از راه اندازی خط آهن عبدالعظیم حسنی که به ماشین دودی شهر ری معروف شد، اتباع خود در ایران را جابه جا کردند و به مرور این امتیاز نصیب مردم شهر شد.
واگن های اسبی در بافت مرکزی شهر همچون خیابان های ری، لاله زار، ناصرخسرو، سپه و شاهپور مسافران را در حدفاصل چند کیلومترِ محدود جابه جا می کردند. گنجایش این واگن ها در حدود 100 مسافر و کرایه مسیر، چند شاهی بود و مسافران را از ساعت 6 بامداد تا 9 شب به وسیله اسب های کار و قوی هیکل جابه جا می شدند.
واگن های اسبی تا پنج سال بعد در خیابان های تهران رواج داشتند تا این که در سال 1303 شرکت بلژیکی به کارش در ایران تمام کرد. پس از بلژیکی ها نوبتِ دانمارکی ها شد. آنان به روزتر از بلژیکی ها نخستین اتوبوس گازوئیل سوز ایران را به شهر رشت وارد کردند که این اتوبوس هم به علت هزینه بالا، کمی مسافر و به صرفه نبودن کار در سال 1305، پس از چند ماه به یک تاجر ایرانی به فروش رسید و او هم اتوبوس را به تهران آورد و در راه شمیران مسافر جابه جا کرد.
در دوره سلطنت رضا شاه پهلوی در سال 1305 تعدادی اتوبوس مدل ریس از شوروی خریداری شد و به برخی افراد به فروش رسید و آنان هم در راه تهران شمیران مبادرت به جابه جایی مسافر به صورت خصوصی کردند. 28 سال بعد در سال 1333 تعدادی اتوبوس بنز از شرکت دایملر بنز آلمان وارد شد و در سال 1335 تعداد خطوط اتوبوسرانی تهران که در وضعیت مدیریت نشده ای به سر می برد به 38 خط افزوده شد.
اولین اتوبوس گازوئیلی ایران - رشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب