وكیل دادگستری مطرح كرد

آموزش رانندگان حین دریافت گواهینامه و بعد از آن ضروریست

آموزش رانندگان حین دریافت گواهینامه و بعد از آن ضروریست

به گزارش لذت سفر، وکیل دادگستری اظهار داشت: یکی از با اهمیت ترین راهکارهای جلوگیری از تخلفات راهنمایی و رانندگی نه استفاده از تخلف انگاری و نه جزای نقدی است؛ بلکه توسل به شیوه های آموزشی در آموزش رانندگان حین گرفتن گواهینامه و بعد از آنست.



عباس تدین در گفتگو با ایسنا، در رابطه با تخلف انگاری رفتارهای در رابطه با وسایل نقلیه اظهار داشت: به نظر می آید که در حوزه تخلف انگاری رفتارهایی که در حین رانندگی با وسایل نقلیه اتفاق می افتد، مقررات راهنمایی و رانندگی به اندازه کافی از سال ۸۹ به بعد و اصلاحاتی که در این مقررات اعمال شده است، تخلف انگاری شده است و به نظر نمی رسد که در حوزه تخلف انگاری رفتارهای در رابطه با وسایل نقلیه با چالش یا خلایی مواجه باشیم؛ مگر این که در حوزه مجازات های نقدی یا جزای نقدی حس گردد که مبالغ با عنایت به وضعیت تورمی در جامعه نیازمند به بازبینی و اصلاح داشته باشد که باز هم تخلف انگاری و تعیین ضمانت اجراهای بیش از اندازه نقدی نمی تواند ابزار مناسبی برای جلوگیری از وقوع تخلفات راهنمایی و رانندگی باشد.

وی اضافه کرد: همانطور که در حوزه جرم انگاری هم اعتقاد بر این است، جرم انگاری بیش از اندازه سبب تورم قوانین و در نهایت ناکارآمدی قانون می شود. به نظر نمی رسد در بحث مقررات راهنمایی و رانندگی، ما با خلا و یا کمبودی مواجه باشیم. آن چه که به نظر می آید جای دقت نظر و توجه و حتی اصلاح داشته باشد، بحث ناایمن بودن جاده ها و هندسه غیراستانداردی که بر جاده ها و بزرگراه های ما حاکم است؛ شامل زیرساخت هایی مثل آسفالت مناسب و یا استفاده از تجهیزات و وسایلی که در طول مسیر برای هدایت رانندگان یا ایمنی آنها باید نصب شود که به نظر می آید نیازمند عزم و همکاری نهادهای مختلف و وزارت خانه های مختلف در این خصوص است که زیرساخت های جاده ها و وسایل ایمنی در جاده ها را به نحو شایسته و بایسته تهیه نماید.

این وکیل دادگستری اظهار داشت: نکته دیگر بحث هوشمند نبودن جاده ها هم مبحث قابل توجهی است که نظارت بر عملکرد جاده ها از راه سیستم هوشمندی که در جاده ها مستقر می شود، بطور قطع می تواند در جلوگیری از تخلفات راهنمایی و رانندگی و مساعدت و کمک به رانندگان موثر باشد که این هم باز نیازمند همکاری دستگاههای مختلف اجرایی با پلیس به منظور استفاده از ابزارها و تجهیزات لازم در مسیرهای تردد شهروندان است.

وی اضافه کرد: نکته دیگر عدم ایمنی وسایل نقلیه است که اساسا این نمی تواند ارتباط مستقیمی با عملکرد پلیس داشته باشد. ما امروزه در جامعه شاهد تولید متاسفانه وسایل نقلیه بی کیفیتی هستیم که در تصادفات رانندگی میزان ناایمن بودن و نااستاندارد بودن آنها بیشتر از پیش آشکار می شود و نیازمند به یک نگرش و بازبینی اساسی در تولید وسایل نقلیه داخلی دارد و یا کمک و کوشش برای اصلاح پلت فرم های در ارتباط با این وسایل نقلیه و تدابیر و تجهیزات لازم برای پیشگیری از ناایمن شدن این وسایل است که یک امر تخصصی است که باید کارشناسان اظهارنظر کنند و ابزارهای ایمن کردن وسایل نقلیه را به کار گیرند.

تدین افزود: عدم آموزش کافی به رانندگان وسایل نقلیه پس از دریافت گواهینامه در طول سنواتی که گواهینامه در اختیار آنهاست و در آن موعدی که گواهینامه اعتبار دارد می باشد که پس از اینکه اشخاص در آزمون های در ارتباط با دریافت گواهینامه شرکت می کنند، پس از آن به نظر نمی رسد نظارتی بر عملکرد آنها در حوزه آموزش و همینطور سنجش میزان مهارت آنها صورت بپذیرد. به نظر می آید خلایی است که نیازمند اصلاح است و پس از اینکه شخصی گواهینامه ای می گیرد، باید در طول سنوات منتهی به انقضای گواهینامه اش مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد و اگر در طول این دوره از میزان مهارت او کاسته شده یا بنا به دلایلی با مقررات و ضوابط راهنمایی و رانندگی را فراموش کرده یا به خاطر ندارد باید آموزش داده شود.

وی در انتها تصریح کرد: یکی از مهم ترین راهکارهای جلوگیری از تخلفات راهنمایی و رانندگی نه استفاده از تخلف انگاری و نه جزای نقدی است بلکه توسل به شیوه های آموزشی در آموزش رانندگان در حین دریافت گواهینامه و بعد از آن است که به نظر می آید شاید با آموزش شهروندان و آشنا کردن آنها با ضوابط و مقررات جدید یا شیوه های جدید و راهکارهایی که به منظور رانندگی ایمن تر در سطح بین المللی وجود دارد، بتوانیم هم از تخلفات راهنمایی و رانندگی پیشگیری نماییم و هم سلامت راننده و سرنشینان وسایل نقلیه را تأمین و تضمین نماییم. بطور قطع پیشگیری بهتر از مجازات است و ما باید هم و غم و هدف اولیه خویش را پیشگیری و پیشگیری از تخلفات راهنمایی و رانندگی هم در بستر آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی و هم در بستر نحوه صحیح رانندگی و به اصطلاح نحوه عملی رانندگی ایمن و مطمئن و ایمن سازی جاده ها و هوشمندسازی نظارت بر عملکرد رانندگان دنبال نماییم.

به گزارش لذت سفر به نقل از ایسنا اصغر جهانگیر دبیر شورایعالی جلوگیری از وقوع جرم 15 اسفندماه سالجاری، اظهار داشت: در حالی که با عنایت به ناامن بودن بعضی جاده ها و همینطور عدم ایمنی کامل خودرو ها، شاهد آمار بالایی از تصادفات منجر به فوت در کشور هستیم، یقیناً «توسعه نظارت ها و پایش های تصویری و دوربینی» و «هوشمندسازی جاده های کشور» بخصوص در مبادی ورودی و خروجی شهرها، تأثیر قابل توجهی در کاهش آمار تصادفات رانندگی و تلفات جاده ای خواهد داشت.




1402/12/21
08:30:34
5.0 / 5
276
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر