رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی:

آرش نمادی از دلیری و صلح است

آرش نمادی از دلیری و صلح است

به گزارش لذت سفر، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ضمن اشاره به این که جشن کهن و باستانی تیرگان ریشه عمیق در گذشته ایرانی ها دارد اظهار داشت: آرش کمانگیر نمادی از صلح و دلیری است.



به گزارش لذت سفر به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، همایش بزرگداشت تیرگان، جشن کهن و باستانی مردم ایران و جشنواره آرش کمانگیر ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ همراه با مراسم یادبود استاد برجسته فرهنگ و ادب مازندران مرحوم فرهود جلالی در پژوهشگاه اجرا شد.
مصطفی ده پهلوان رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در این مراسم با اشاره به این که جشن کهن و باستانی تیرگان ریشه عمیق در گذشته ایرانیان دارد، اظهار داشت: امروز از گذشتگانی چون آرش، سپاهیان مرد آزاده، و بسیاری از افرادی که در تاریخ این سرزمین آرش مسلک بودند یاد می نماییم.
وی اضافه کرد: به عنوان یک عتیقه شناس که تاریخ این کشور را خوانده و لمس کرده می گویم که ایران به سبب موقعیت جغرافیایی اش همیشه در راه تاخت و تازهای فراوان بوده و گردان و دلیران زیادی بودند که در مقابل دشمنان این سرزمین ایستاده اند.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد: امروز در بین اقوام ایرانی، مردمان خطه زاگرس، لرستان، بلوچ و … تفنگ اهمیت بسیاری دارد و داستانهای زیادی درباب تفنگ و دلیری وجود دارد و کمی که عقبتر می رویم می بینیم که این تفنگ تبدیل به کمان می شود.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی با عنوان «کمان سلطنتی» در گذشته توسط وی که با هدف انتقال اهمیت کمان ایران به مخاطب با مشاوره و راهنمایی های استاد شاهرخ رزمجو و وستا سرخوش در انتخاب آثار انجام شده از وجود این مضمون در بعضی از نقش برجسته های آشوری سخن گفت و اضافه کرد: آشوراییان حکومت های هولناکی داشتند و تفسیرهایی که شاهان آشوری بر سنگ ها و کتیبه های مختلف دارند از حملات آنان به سرزمین های مختلف همچون خوزستان و ایلام حکایت دارد. در یکی از این نقش برجسته ها که در موزه بریتانیا قرار دارد، افسر آشوری می خواهد سر پادشاه ایلام را از تنش جدا کند، موی پیرمرد را گرفته و شاه را مجبور می کند قبل از قتل کمان شاهی که نشان شرافت یک مرد است را با خنجرش ببرد. وجود این مساله ۸۰۰-۹۰۰ سال قبل از میلاد گویای اهمیت کمان است.
ده پهلوان اشاره کرد: جلوتر که بیاییم، روی مقبره و آرامگاه های شاهان هخامنشی می بینید که شاه در مقابل آتش دان با کمان به تصویر کشیده شده، روی سکه های هخامنشی و در سکه های اشکانی نیز مشاهده می کنید که بدون استثنا کمان در دست شاه است، پس تیر و کمان اهمیت بسیار زیادی برای مردان و جنگاوران ایرانی در دفاع از هست و نیستشان داشته و آرش نمادی از این دلیری و نمادی از صلح است.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، عنوان کرد: در طول تاریخ می بینیم که ایرانیان در کمتر زمانی آغازگر جنگ بوده اند و اغلب از خویش دفاع کرده اند اینها واقعیت هایی است که در تاریخ وجود دارد و امیدواریم که در آینده هم شاهد صلح، رونق و شکوفایی در سرزمینمان و در سطح جهان باشیم.
ده پهلوان در آخر با تقدیر از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در این مراسم به روان مرحوم فرهود جلالی استاد برجسته فرهنگ و ادب مازندران درود فرستاد.
علیرضا حسن زاده عضو هیأت علمی و رییس پژوهشکده مردم شناسی با اشاره به حماسه آرش قهرمان فرهنگی و ملی و این که چگونه وی در این اسطوره و آئین کهن با جان بیدار و عاشق خویش حافظ ایران شد، اظهار داشت: به گمان من هر ایرانی در وجودش یک آرش پنهان دارد که سرزمین خویش را دوست دارد و جان خودرا بر چله عاشقی نهاده و برای حفظ ایران آنرا رها خواهدنمود. در تمام فراز و فرود ایران این دلاوری ها قابل نظاره است.
مهرداد قدردان پژوهشگر حوزه فرهنگ و تمدن ایران نیز در این مراسم با اشاره به این که در جشن تیرگان با سه مناسبت عمده روبرو می باشیم، نخست بزرگداشت ایزد باران تیشتر، بزرگداشت تیر و تقدیر آرش کمانگیر که نسبت به میهن دارد، به تشریح حماسه آرش از وجوه مختلف پرداخت.
در ادامه، امیلیا نرسیسیانس عضو هیأت علمی گروه انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران موضوع تیرگان در بین ارمنیان ایران و ارمنستان، وارداوار را بیان کرد و اظهار داشت: اعتقادات از هر نوع وقتی همراه با اجرای مراسم بصورت گروهی باشد به اتحاد اجتماعی خواهد انجامید.
وی اضافه کرد: وارتاوار جشنی منسوب به گل سرخ بعد از برداشت محصول و مجالی برای ستایش آب و طبیعت در گرماگرم فصل تابستان است، پاشیدن آب در این مراسم همه مردم را به یکسان خنک می کرد و آنها را در مقام مساوی قرار می داد. از روز شنبه یعنی یک روز قبل از وارداوار مردم برای آن تدارک می دیدند و همه افراد زن، مرد، پیر و جوان در آن سهم داشتند. تهیه خوراکی توسط زنان صورت می گرفت، قربانی کردن گوسفند، روشن کردن آتش و درست کردن کباب وظیفه مردان و انجام رقص، آواز و مشاعره سهم دختران و پسران جوان بود.
نادعلی فلاح مردم شناس و محقق فرهنگ عامه از مازندران به فلسفه وجودی آئین تیرماه سیزده شو در مازندران اشاره نمود و اظهار داشت: در این شب بنا بر سنت پیشینیان آئین لال زنِ شو یا کتک خوردن از لال برگزار می گردد که در آن فردی که به خوش قدمی در منطقه خود مشهور است با لباس مبدل وارد خانه می شود. این فرد به عنوان لال که نمی بایست حرف بزند با شیش (ترکه) که به دستش دارد به آرامی به افراد می زند که اهالی براین باورند که لال هرکسی را بزند تا سال دیگر مریض نمی گردد. بیشتر مواقع لال سراغ زنان نازا، دختران دم بخت، حیوانات نازا و درختان بی میوه می رود.
مریم قاسم پور عضو هیأت مدیره یک کانون فرهنگی هنری نیز به ارائه گزارش جشنواره «آرش کمانگیر؛ جان خودرا بر چله نهاد برای ایران» پرداخت و با اشاره به این که همیشه در این سرزمین آرش هایی بودند که جانشان را فدای میهن کردند اظهار داشت: در نمایشگاه نقاشی آرش کمانگیر ۱۵۰ اثر شرکت کردند که ۱۰۰ اثر بعد از داوری پذیرفته شدند. از بین آثار ۸ اثر در بخش بزرگسال و ۷ اثر در بخش کودکان برگزیده شدند.
سید مهدی کوهپر استاد دیرینه شناسی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه این مراسم که به بزرگداشت استاد برجسته فرهنگ و ادب مازندران، مرحوم فرهود جلالی کندلوسی اختصاص داشت در بیان سجایای اخلاقی مرحوم جلالی اظهار داشت: یافتن انسان هایی شبیه به فرهود کاری بسیار دشوار است. او به مفهوم واقعی و اخص کلمه عاشق ایران، مازندران و اقوام ایرانی بود. او همیشه می گفت غم همزاد انسان است و شادی را باید خلق کرد. فرهود آزاده بود و جامعه ما به چنین افرادی نیاز دارد.
وی اضافه کرد: تا فرهنگ ایران زنده است فرهود نیز زنده است. فرهود می خواست با خلق شادی به مردم بیاموزد که فرهنگ ما با شادمانی هم راه است. امیدوار هستم بتوانیم با اقدامات به جا و مؤثر در این زمینه بتوانیم در باززنده سازی تمدن غنی ایران گامی برداریم تا جوانان امروز را که به شدت از فرهنگ گریزان هستند به آن علاقمند سازیم.
سید حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز در ادامه با یاد خاطراتی از استاد فرهود و جلالی اظهار داشت: با فرهود از کودکی در یک روستا بزرگ شدیم.
وی با اعلان اینکه سلامتی نعمت بزرگی است که تا آنرا از دست ندهی قدرش را نخواهید دانست، اضافه کرد: مهربانی و خود مراقبتی دو ستون سلامتی هستند، یکی از عوامل خود مراقبتی شاد زیستن بود که مرحوم جلالی به آن معتقد بود و تمام زندگی اش وقف این بود که کارهای برای ایجاد ترویج مهربانی انجام دهد. شعار او این بود؛ آری شاد بودن به همین آسانی است.
این مراسم، با اجرای برنامه آئینی تیرگان: زرتشتیان ایران، نی نوازی استاد دیوسالار: لله نوازی، قدردانی از برگزیدگان جشنواره آرش کمانگیر، پیشکسوتان حوزه کودک و میراث فرهنگی و مطالعات آئین های ایرانی و همسر و دختر مرحوم استاد فرهود جلالی، اجرای قصه گویی توسط لیلا کفاش زاد و افتتاح نمایشگاه آرش کمانگیر همراه بود.

1403/04/17
13:09:45
5.0 / 5
278
تگهای خبر: باستانی , برنامه , روستا , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر