آنتی بیوتیک ها کمکی به تسکین درد دندان نمی کنند

آنتی بیوتیک ها کمکی به تسکین درد دندان نمی کنند

به گزارش لذت سفر، عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلان اینکه برخی بیماران برای تسکین درد دندان به اشتباه از آنتی بیوتیک ها استفاده می نمایند، اظهار داشت: در هنگام درد دندان فقط مصرف داروهای ضد التهاب مثل ایبوبروفن یا ژلوفن سفارش می شود و در قدم بعدی هم لازم است که به پزشک مراجعه شود.


به گزارش لذت سفر به نقل از ایسنا، دکتر مریم پیغون، متخصص درمان ریشه دندان اشاره کرد: در عرصه بهداشت دهان و دندان، انجام برخی کارهای ساده و کم هزینه مانند استفاده مرتب و صحیح از مسواک، بهره گیری از نخ دندان و دهانشویه می تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: این که فرد در طول روز چند مرتبه مواد قندی استفاده می نماید بطور قطع در پوسیدگی دندان موثر است و در این مساله حجم مواد قندی چندان مطرح نیست؛ به عبارت بهتر دفعات مصرف مواد قندی مهمست و نه حجم آنها، به عنوان مثال اگر فردی در طول روز سه بار مواد قندی را با حجم ۵۰ گرم استفاده نماید، لطمه مواد قندی برای دندان های وی کمتر است از زمانی که پنج بار در روز، پنج گرم مواد قندی استفاده می نماید.

این پزشک متخصص تصریح کرد: هر بار که شما مواد قندی استفاده می کنید سبب می شود که محیط دندان اسیدی شود و در نتیجه مینای دندان در این مواد اسیدی حل شده و موجب لطمه به دندان شود. در این شرایط یکی از کارهای ساده ای که می توانیم انجام دهیم، این است که پس از هر بار مصرف ماده قندی چنانچه به مسواک دسترسی نداریم، دهان خودرا با آب معمولی بشوییم تا مواد اسیدی دهان کمتر شود.

دکتر پیغون درباب تاثیر رژیم غذایی بر سلامت دندان ها نیز اظهار داشت: تغذیه افراد ارتباط مستقیمی با سلامت دندان ها دارد و سبک های تغذیه ای مثل مصرف میوه ها و سبزی ها که حاوی فیبر هستند می تواند به سلامت لثه ها کمک نماید.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی مصرف ویتامین C که در میوه ها و سبزیجات به وفور موجود است را در مقاومت لثه ها موثر دانست و اظهار داشت: کمبود ویتامین سی موجب خونریزی لثه ها می شود. همین طور کیفیت بزاق افراد در میزان پوسیدگی دندان آنها موثر است؛ بیمارانی را می بینیم که پوسیدگی دندان آنها به خاطر کیفیت بزاق شان است؛ یعنی بزاق یا خیلی رقیق و دارای املاح کمی است که نمی تواند محیط دهان را تمیز کند و یا خیلی غلیظ است که در این صورت هم سبب می شود شستشوی خوبی انجام نشود.

عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره کرد: یک نکته بسیار مهم که عموم جامعه باید بدانند این است که آنتی بیوتیک سبب کاهش درد نمی شود؛ بیمارانی داریم که با درد دندان مراجعه می کنند در حالی که مقدار زیادی آنتی بیوتیک مصرف کرده اند که این بطور قطع در آینده می تواند مقاومت های آنتی بیوتیکی را در بدن آنها بوجود آورد و چنانچه فرد در آینده نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشد مصرف آنتی بیوتیک ها در بدن او تاثیری نخواهد داشت بدین سبب مردم باید بدانند که در مواقع درد دندان، مصرف داروهای ضدالتهاب مانند ایبوبروفن و ژلوفن سفارش می شود.




منبع:

1403/07/03
12:15:59
5.0 / 5
163
تگهای خبر: پزشك , كیفیت , متخصص , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر