آخرین وضعیت ۶۰ دوربین حفاظتی منابع طبیعی

آخرین وضعیت ۶۰ دوربین حفاظتی منابع طبیعی

به گزارش لذت سفر، مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ضمن اشاره به ۶۰ دوربین حفاظتی خریداری شده برای پایش تصویری عرصه های طبیعی کشور اظهار داشت: به دلیل زمان بر شدن تخصیص بودجه، استفاده از این تجهیزات به طول انجامید و مقرر است از مهرماه این کار عملیاتی شود.



به گزارش لذت سفر به نقل از ایسنا اواخر تابستان بود که سرهنگ علی ملکی آهنگران - فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی - به کمبود اعتبار اشاره کرده و اظهار داشته بود: دو سال و نیم است که ۶۰ دوربین را برای پایگاه جنگلها و مراتع خریداری نموده ایم ولی به دلیل نبود اعتبار برای نصب پایه آنها در انبار خاک می خورند. حالا مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از آغاز فرآیند نصب این دوربین ها در ماه جاری خبر می دهد.

بیشتر بخوانید:

۶۰ دوربین منابع طبیعی در انبار خاک می خورند

حمیدرضا قنبری در گفت و گو با ایسنا با بیان این که بهره برداری از سامانه مونیتورینگ در سازمان منابع طبیعی پیشینه بیشتر از ۱۰ سال دارد، اظهار داشت: هم اکنون در صدد مونیتورینگ عرصه های منابع طبیعی کشور و نیرو و امکانات هستیم و هدف از این کار رصد و نظارت کامل بر واحدهای عملیاتی و عرصه است تا اشراف کافی نسبت به اتفاقات رخ داده در زمینه های طبیعی همچون آتشسوزی، قاچاق چوب و تصرف اراضی ملی داشته باشیم و بتوانیم بموقع وارد عمل شویم.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با مقایسه استاندارد سرانه نیروهای حفاظتی در دنیا با ایران اظهارکرد: هم اکنون استاندارد جهانی سرانه نیروی حفاظتی به ازای هر ۱۰هزار هکتار منابع طبیعی یک نفر تعریف شده است ولی به دلیل کمبود نیروی انسانی در سازمان منابع طبیعی سهم سرانه ما به ازای هر۵۰ هزار هکتار، یک نفر است، یعنی کمبود ۵ برابری نیروی حفاظتی داریم که باعث ایجاد مشکلات مختلف می شود. یکی از راهکارهای مهمی که می تواند این کمبود را پوشش دهد، راهکار علمی مبتنی بر عمل است یعنی بهره گیری از ابزارهای فناوری در این عرصه.

وی با اشاره به اینکه یکی از این ابزارها دوربین های پایش تصویری است، اظهار داشت: استفاده از فناوری پایش تصویری عرصه های طبیعی از استانهای قزوین و گلستان شروع شده است. درحال حاضردر استانهای اردبیل و مازندران هم از آن بهره برده می شود، بگونه ای که هفت ایستگاه فعال پایش عرصه و بیشتر از ۳۰ ایستگاه پایش تردد جنگلی داریم. ایستگاه های پایش عرصه، به شکل کلان به پایش می پردازند و در زمینه شناسایی دود حریق، تصرف اراضی و قاچاق چوب به کار می آید ولی ایستگاه پایش تردد جنگلی به بررسی راه های تردد در داخل جنگل می پردازد.

قنبری تصریح کرد: این کار تجربه موفقی است که در بیشتر کشورهای دنیا صورت می گیرد و می خواهیم این کار را در اقصی نقاط کشور با هدف ارتقای توان حفاظتی عملیاتی نماییم.

آخرین وضعیت ۶۰ دوربین حفاظتی خریداری شده

ی در ادامه در رابطه با ۶۰ دوربین حفاظتی خریداری شده اظهار داشت: این دوربین ها سال قبل از محل اعتبارات سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ خریداری شد و دارای قدرت زوم مناسب و میدان دید ۳۶۰ درجه هستند که طی ۲۴ ساعت امکان رصد مداوم از محدوده مورد نظر را دارند. با نصب ۶۰ دوربین حدود ۷ میلیون هکتار تحت پایش و نظارت حریق قرار می گیرد. یکی از مزیت های این دوربین ها اینست تا ۲۰ متر می توانند دود را کشف و تصاویر را علاوه بر مرکز استان به ستاد سازمان هم ارسال نمایند. اولویت اول از خرید دوربین های پایش تصویری، آشکارسازی دود برای اطفای حریق است تا بتوانیم فورا دود را در زمینه های جنگلی و مرتعی شناسایی نماییم.

قنبری با اشاره به اینکه هر دوربین پایش تصویری که روی یک دکل نصب شود، بعنوان یک سایت در نظر گرفته می شود، اظهار داشت: دوربین ها بیشتر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار عرصه را در صورت مناسب بودن شرایط جوی با عمق میدان ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر می توانند پوشش دهند.

گسترش پایش تصویری عرصه های طبیعی در چهار مرحله

نبری ضمن اشاره به برنامه طراحی شده با سازمان برنامه و بودجه برای پایش تصویری عرصه های طبیعی اظهار داشت: چهار خط سیر پیوسته برای اجرای این طرح طراحی کردیم. مسیر اول اجرای پروژه پایش تصویری در دامنه های شمالی البرز و ارسباران شامل هفت اداره کل منابع طبیعی استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی، گیلان، مارندران - ساری، مازندران- نوشهر، گلستان و خراسان شمالی و ۸۳ سایت می شود.

وی افزود: خط سیر دوم دامنه جنوبی البرز شامل شش اداره کل منابع طبیعی زنجان، قزوین، البرز، سمنان، تهران و خراسان رضوی و ۶۵ سایت است چونکه در دامنه های شمالی و جنوبی البرز جنگل های پرارزش هیرکانی وجود دارند و برای اطفای بموقع حریق و مدیریت تنش، استقرار دوربین های پایش تصویری در این مکانها اهمیت زیادی دارد.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: خط سیر سوم هم در ارتباط با دامنه شرقی و غربی زاگرس است که ۱۱ اداره کل منابع طبیعی خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، فارس و اصفهان و ۱۷۵ سایت را در بر می گیرد. خط سیر چهارم استانهای حوزه مرکز و شرق کشور را شامل می شود که اولویت پایش در این مناطق شناسایی تخریب و تصرف اراضی و قاچاق چوب است که در فاز بعدی اجرایی می شوند و ادارات کل منابع طبیعی استانهای خراسان جنوبی، بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد، مرکزی، قم، کرمان و جنوب کرمان و ۸۵ سایت را در بر می گیرد.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع سامانه پایش تصویری سال قبل با همکاری سازمان برنامه و بودجه مصوب شد، اظهار داشت: برآورد اولیه جهت پیاده سازی طرح در فاز اول در بازه زمانی پنج ساله بالغ بر ۴۰۸ سایت است که که در مناطق اولویت دار و بحرانی از نظر امکان وقوع حریق نصب می شوند با اجرای این طرح ۱۴ میلیون هکتاراز عرصه های طبیعی تحت پایش تصویری قرار می گیرد که ۳۶ درصد از عرصه های منابع طبیعی را پوشش می دهد.

قنبری افزود: مقرر است طی پنج سال اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این طرح را دریافت نماییم تا هم دوربین ها را خریداری و هم آنها را نصب نماییم البته این ۶۰ دوربین را پیش از ارائه طرح خریداری کردیم و شش ماه دوم سال ۱۴۰۲ تحویل گرفتیم و بین استان ها توزیع کردیم.

وی در رابطه با دکل های مورد استفاده برای نصب دوربین های حفاظتی اظهار داشت: هم از دکل های خودمان برای نصب دوربین های پایش تصویری استفاده می نماییم. جهت استفاده از دکل های مخابراتی دستگاههای دیگر هم هماهنگی هایی انجام داده ایم بخصوص وزارت دفاع. یک سری از دکل ها را هم باید راه اندازی و راه اندازی نماییم. هزینه نصب و راه اندازی یک سایت پایش تصویری به صورت متوسط یک میلیارد تومان است. با عنایت به تخصیص اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی در مهرماه فاز عملیاتی شروع می شود.

چالش های بودجه ای

نبری با اشاره به اینکه یک مشکل اساسی در حوزه اعتبارات پایش تصویری عرصه های طبیعی داریم، اظهار داشت: برخی اعتبارات نقدی، بعضی دیگر در چارچوب اسناد خزانه و برخی دیگر در چارچوب اسناد اوراق اسلامی است. تعلل در نصب دوربین ها به این دلیل رخ داده است که اعتبار به شکل نقدی نبوده بلکه در چارچوب اعتبار اسناد خزانه بوده است. امیدواریم تا سه ماه آینده تا وقتی که شرایط جوی مناسب می باشد به ترتیب اولویت این سایت ها را راه اندازی نماییم. سایت ها باید بگونه ای باشد که بتوانیم امنیت آنها را هم تأمین نماییم.

وی افزود: ضمن قدردانی از نگاه ویژه سازمان برنامه و بودجه به منابع طبیعی کشور که در برنامه هفتم توسعه هم این رویکرد تداوم یافته است انتظارداریم اعتبارات، نقدی باشد و بموقع تخصیص یابد چونکه اگر طرح پایش تصویری اجرا شود یک شبکه زنجیره ای کل عرصه های بحرانی کشور را در چارچوب ۴۰۸ سایت پوشش می دهد.

قنبری در انتها اظهار نمود: در فاز بعدی که بعد از تخصیص بودجه سال ۱۴۰۳ صورت می گیرد، پیشبینی خرید و نصب۶۰ دوربین را کرده ایم و سال سوم و چهارم با همین روند کار را ادامه می دهیم البته به همان اندازه که جنگل های هیرکانی برای ما اهمیت دارد، جنگل های زاگرسی هم مهم می باشد. مونیتورینگ جنگل های دست کاشت کویری و بیابانی هم اهمیت دارد.




منبع:

1403/07/07
09:27:43
5.0 / 5
135
تگهای خبر: آهنگ , استاندارد , برنامه , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر