در نشستی با فعالان فضای مجازی مطرح شد؛

نیاز تولیدکنندگان محتواهای میراثی به تسهیل گری

نیاز تولیدکنندگان محتواهای میراثی به تسهیل گری

به گزارش لذت سفر، دبیر سومین جشنواره بین المللی چندرسانه ای میراث فرهنگی در نشستی صمیمانه با فعالان فضای مجازی به بررسی اهمیت و چالش های این حوزه پرداخت.



به گزارش لذت سفر به نقل از مهر، نشست صمیمانه علیرضا تابش دبیر سومین جشنواره چندرسانه ای میراث فرهنگی با کنشگران حوزه گردشگری دیجیتال در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید.
تابش در این برنامه اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی برای برگزاری جشنواره ها و رویدادها امکانات و ساختاری مشابه با سایر دستگاههای فرهنگی کشور را ندارد، اما توانسته با همت هنرمندان و همراهی خانواده میراث فرهنگی جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی را طراحی، برنامه ریزی و هر سال در یک استان برگزار کند.
تابش اظهار داشت: مبحث تبلیغات گردشگری، برندینگ ایران و تولید محتوا در حوزه میراث فرهنگی همواره در کشور ما با چالش هایی روبه رو بوده است که خوب است در این گونه نشست های صمیمی در ارتباط با این مورد مهم گفتگو نماییم. در دوره دوم جشنواره از استاد ابراهیم حقیقی برای طراحی تندیس جشنواره دعوت کردیم، یعنی اعتباربخشی به این رویداد چندرسانه ای در حوزه میراث فرهنگی را از سال قبل آغاز کردیم.
دبیر سومین جشنواره بین المللی چندرسانه ای میراث فرهنگی بیان نمود: در فراخوان این دوره از جشنواره بخش میراث دیجیتال افزوده شد و این بخش به معرفی کار شما عزیزان اختصاص دارد که مهم ترین راویان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوران چندرسانه ای هستید. شما در سرتاسر کشور کار وسیعی برای معرفی نام ایران و ارزش های فرهنگی و تاریخی این کشور انجام می دهید. می دانم که موانع و مشکلات زیادی سر راهتان قرار دارد و هدف ما اینست که جشنواره چندرسانه ای میراث فرهنگی پلی برای گفتگو و هم افزایی پیرامون این موضوعات باشد.
وی افزود: جشنواره میراث فرهنگی یک سکو برای معرفی بهترین تولیدات چندرسانه ای در حوزه معرفی ایران و مرکز تعامل برای تبادل تجربیات در حوزه داده های محتوایی در قسمت های مختلف است. سال جاری «بخش ایده و تجربه» هم به جشنواره اضافه شده و آثار و ایده های بسیار خوبی برایمان ارسال شده است. بخش میراث دیجیتال پارسال ضعیف بود، اما سال جاری رشد قابل توجهی داشته است.
تابش اظهار داشت: همواره شکافی میان زیست بوم میراث فرهنگی و زیست بوم فناوری بوده است، اما این که امروز شما اینجا در کنار ما هستید، نویدبخش کم شدن این فاصله هاست. سال جاری بخش بین الملل هم به جشنواره اضافه شده اما این بخش غیررقابتی است و امیدواریم که سال آینده جشنواره به سمت بین المللی شدن و رقابت آثار برود. در این دوره بیشتر از ۳ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. ابتکار این جشنواره اینست که هرسال در یک استان برگزار گردد و این امر برای جشنواره، فرصتی برای آگاهی بخشی بیشتر به مردم در رابطه با میراث فرهنگی با زبان هنر و فرهنگ و ابزارهای رسانه ای است.
وی در رابطه با دستاوردهای جشنواره چندرسانه ای میراث فرهنگی توضیح داد: یکی از دستاوردهای این رویداد رشد سواد میراث فرهنگی است. در این چند دوره، تأمل همگان نسبت به مساله میراث فرهنگی بیشتر شده است، می بینیم که در رسانه ها و در بعضی از نشست ها در مورد تعریف و تقسیم بندی یونسکو در رابطه با مفهوم میراث فرهنگی بحث می کنند و توجه به این مسئله در رسانه ها، تولید محتوا و پژوهش در باب میراث فرهنگی پررنگ تر شده است. نوعی فناوری گریزی در همه این سال ها میان مدیران دولتی، کارکنان دولت و یا خانواده ها وجود دارد، اما به نظرم جشنواره چندرسانه ای میراث فرهنگی به سراغ کنشگران و هنرمندان رفته تا شکاف ایجاد شده را رفع کنند و گفتمان محافظت از میراث فرهنگی را میان متخصصان و عامه مردم بویژه نسل نو، به شکل جدی تر تسری داده است.
در پایان تابش اظهار داشت: ما در آغاز بین المللی شدن جشنواره چندرسانه ای میراث هستیم و از شما دوستانی که در کشورهای دیگر کار می کنید درخواست دارم پلی شوید تا فعالان در خارج از کشور آثارشان را به جشنواره ما ارسال نمایند.

وی اظهار نمود سال جاری تدابیری برای نمایش آثار بخش میراث دیجیتال اندیشیده شده است. اگر ایده و پیشنهادی دارید حتما به ما ارائه نمایید. اگر آن اثر کوتاه در سکویی مانند اینستاگرام انتشار یافته باشد می تواند در قسمت میراث دیجیتال عرضه شود.
دبیر سومین جشنواره بین المللی چندرسانه ای میراث فرهنگی همینطور در رابطه با هیئت های داوری جشنواره و نحوه انتخاب آثار توضیح داد: خوشبختانه جمع کثیری از ۸۰ داور جشنواره از افراد شناخته شده حوزه فرهنگ و هنر و رسانه هستند که در این رویداد با ما همکاری دارند.
در ادامه این نشست مطالبی را در زمینه چالش های تولید محتوا در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی عنوان شد و پیشنهاداتی در زمینه سیاست گذاری تولید محتوا در مقابله با جریان ایران هراسی، تجربیات تولیدکننده های محتوا در خارج از کشور، درخواست پشتیبانی از تولیدکنندگان محتوا، تسهیل گری در زمینه صدور مجوزها، راهکاری برای تأمین هزینه های تولید محتوا و رفع دغدغه های مالی، فراهم کردن فضای مناسب برای انتشار محتوای ساخته شده، بهره گیری از موقعیت های تبلیغاتی برای بهتر شناساندن جشنواره، ایجاد تمایز بین اشخاص و نهادها به منظور افزایش مشارکت تولیدکنندگان و … عنوان شد که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


منبع:

1403/07/26
14:01:27
5.0 / 5
15
تگهای خبر: برنامه , برند , تاریخی , تبلیغات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر