چرا کودکان باید دوره پیش دبستانی را طی کنند؟
به گزارش لذت سفر، عضو انجمن علمی مطالعات کودکان قبل از دبستان ضمن اشاره به وجود ۸ تا ۹ میلیون کودک در دوره قبل از دبستان در کشور بر اهمیت افزایش کیفیت آموزشی این دوره تاکید می کند و می گوید: در این دوره، کودکان به علت رشد مغز و کسب تجربیات جدید، زمینه یادگیری و کسب مهارت آموزی فوق العاده ای دارند.
سیامک طهماسبی در گفتگو با ایسنا، با استناد به آخرین آمار موجود از تعداد کودکانِ در مقطع قبل از دبستان، اظهار نمود: برپایه آخرین آمار، هم اکنون حدود ۸ تا ۹ میلیون کودک در کشور در دوره قبل از دبستان هستند و این در حالیست که در این دوره، کودکان به علت رشد مغز و تجربیات جدید زمینه یادگیری فوق العاده ای دارند.
وی ضمن اشاره به این که نگرش ها و گرایش ها در دوره قبل از دبستان شکل می گیرد، بگونه ای که داشتن نگرش مثبت یا منفی به هر موضوعی، در ارتباط با این دوره است، اضافه کرد: در این دوره، کودک نیازمند بازی، تجربه محیط، ارضاء کنجکاوی در مورد محیط، ارتباط خوب با والدین، ایجاد اتمسفر مثبت میان اعضای خانواده و شناسایی الگوی جنسیتی خود و برقراری ارتباط با آن است. از همین رو، اگر قرار باشد کودکان به شایستگی هایی دست یابند، نیازمند یادگیری مهارت ها هستند.
این استاد گروه رشد و پرورش کودکان قبل از دبستانِ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی خاطرنشان کرد: با این حال، کودکانِ در مناطق محروم از دریافت این گونه آموزش ها محروم هستند، بگونه ای که درصد پوشش مقطع پیش دبستانیِ اول نسبت به پیش دبستانیِ دوم بسیار پایین است در نتیجه کودکانِ ساکن مناطق محروم از آموزش های یکسانی برای دستیابی به شایستگی های پایه در مدرسه برخوردار نمی شوند و بنابراین در این حوزه هم عدالت آموزشی زیر سوال می رود.
طهماسبی در جواب سوالی درمورد تفاوت کودکانی که دوره پیش دبستانی را طی می کنند و کودکانی که این دوره را نمی گذرانند، اظهار داشت: با توجه به افزایش خطرات و گسترش فضای مجازی و رسانه ها لزوم گذراندن دوره قبل از دبستانی دو صد چندان شده است، اما گاهی امکان دارد کودکان از سه تا چهار سال قبل از شروع دبستان، به کودکستان بروند، اما به علت پایین بودن کیفیت مرکز، مهارت های اجتماعی، اخلاقی و هیجانی به درستی به کودک آموزش داده نشود، بنابراین تأثیر گذراندن دوره قبل از دبستان، وابسته به کیفیت کودکستان ها است و نمی توان گفت هر کودکی که این دوره را طی کرده، لزوما به مهارت های لازم دست یافته است.
وی، در این راستا به میزان توجه به کیفیت کودکستان ها و اهمیت دوره قبل از دبستان در کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: باآنکه تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت اوان کودکی اقدام خوبی بوده است، اما در مجموع با توجه به میزان نیاز و مشکلات موجود در کشور و با توجه به اهمیت دوره قبل از دبستان، کارهای انجام شده در این عرصه بسیار بسیارکم بوده، چونکه گذراندن این دوره در کشور ما غیراجباری بوده و تولید محتوای آن هم به شکل غیرمتمرکز است به طوریکه هر مهدکودکی برای خود به تنهایی کار می کند و این درحالیست که با توجه به اهمیت این دوره باید محتواهای تعریف شده در همه مراکز ثابت باشد.
طهماسبی با تکیه بر این که غیرمتمرکز کردن تولید محتوا تبعاتی را برای این دوره در کشور به همراه داشته است، معتقد است: در صورتیکه دوره قبل از دبستان با کیفیت، مربی آموزش دیده و دارای تحصیلات ارتباط داشته باشد و خود از سلامت روان برخوردار باشد و آموزش ها هم مطابق با استاندارد عرضه شود، این دوره در رشد مهارت های اجتماعی، هیجانی، مهارت های شناختی و موفقیت و بهزیستی کودک در بزرگسالی اثرگذار خواهد بود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب